KPI 1 - Elk aanbodsmerk maakt belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvol en ontspannend aanbod.
Alle aanbodsmerken namen in 2024 een breed palet aan maatschappelijke thema’s in hun aanbod op. Geregeld werd dat versterkt door de publieke aandacht die daardoor ontstond.
Voorbeelden van de aandacht voor maatschappelijke thema's per aanbodsmerk.
VRT 1.
In Menopauzia werd de menopauze bespreekbaar gemaakt. Elf ervaringsdeskundigen en experts (onder andere: een gynaecoloog, een medisch seksuoloog en een loopbaancoach) deelden ervaringen en inzichten. In de periode rond en na het programma gingen ook andere media aan de slag met het thema en werd de menopauze een algemeen gespreksonderwerp.
Eerste keus bracht politici en jongeren samen. Jongeren richtten hun vraag rechtstreeks aan een vertegenwoordiger van een politieke partij en maakten op die manier kennis met verschillende ideologieën. Diverse thema’s kwamen aan bod en het politieke en maatschappelijke debat werd vanuit een andere invalshoek bekeken. Dat was ook voor de politici een nieuwe ervaring. Het thema gender en geaardheid werd na de uitzending veelvuldig besproken in de geschreven pers.
In het derde seizoen van Zorgen voor mama maakte het portret van Robin Staldeur armoede bespreekbaar. De getuigenis en levensomstandigheden van de jonge twintiger vormden de aanleiding tot gesprekken over armoede en leidden tot een steunactie.
VRT Canvas.
In Voorgoed verpest? getuigde Kristiaan Grauwels over het pestgedrag dat hij als kind moest ondergaan. De aanpak van pesten werd bediscussieerd in de geschreven pers.
Vibrato, leven met parkinson illustreerde het dagelijkse leven van iemand die lijdt aan de ziekte van Parkinson. De reeks documenteerde de ziekte en hielp taboes de wereld uit.
Naar aanleiding van de reeks Als je eens wist bracht UPC Z.org KU Leuven een artikel over siblinggeweld met kinder- en jeugdpsychiater Binu Singh.
Ketnet.
Wat niemand ziet belichtte tien werelden en leefomstandigheden van kinderen. Thema’s zoals: verlies, opgroeien in een pleeggezin of in een vluchtelingenhotel kwamen aan bod. Getuigenissen door kinderen voor kinderen, maakten deze onderwerpen bespreekbaar bij jong en ouder. De reeks sprak ook veel volwassenen aan en kreeg lovende kritieken.
Met De raad van Soekie liet Ketnet kinderen op een laagdrempelige manier kennismaken met politiek. VRT maakte politiek in een verkiezingsjaar bespreekbaar bij kinderen.
Voor de reeks De positivo’s sloegen Ketnet en Kom op tegen Kanker de handen in elkaar. In De positivo’s vertelden vijf kinderen hoe zij omgaan met hun ziekte. Het programma bracht verschillende aspecten van kanker op kindermaat.
Radio 1.
In Het uur van de waarheid getuigde een student anoniem hoe ze Chat GPT inschakelde om haar masterproef te schrijven. Het gesprek leverde stof tot een debat over generatieve AI in de geschreven pers.
In de Radio 1-podcast De 9 levens van Yassine trad Yassine Ouaich binnen in het leven van acht andere Belgen met Marokkaanse achtergrond en navigeerde zo tussen twee culturen. De podcast werd opgepikt door het gevangeniswezen en kon in verschillende gevangenissen beluisterd worden.
Naar aanleiding van Internationale Mannendag sprak Sofie Lemaire in een XL-uitzending van De wereld van Sofie met enkele bekende mannen over mannelijkheid anno 2024.
Radio2.
Zeven weken lang toerde de De digitale duik doorheen het land. Experten beantwoordden er vragen en adviseerden deelnemers. De campagne droeg bij tot het bespreekbaar maken van de digitale kloof en reikte deelnemers de hand. Thema’s zoals: phishing, digitaal welzijn en AI bepaalden de agenda.
Het consumentenprogramma WinWin onderzocht waarom vrouwen bij de kapper meer betalen dan mannen en maakte zo het onderwerp genderneutrale prijzen bij kappers bespreekbaar. De nationale pers schonk aandacht aan het item en ook over landsgrenzen heen kwam de discussie tot leven. Naar aanleiding van een getuigenis van een vrouw die twee dezelfde producten aankocht met een verschillende Nutri-Score, stond WinWin stil bij de Nutri-Score. Het consumentenprogramma creëerde aandacht voor gezonde voeding en besteedde aandacht aan het nut en de regels van de Nutri-Score.
Hugo Sigal zat even in een diep dal na de dood van Nicole. Hij getuigde hierover openhartig bij Radio2 Ann&Daan. Zijn boodschap: Wacht niet te lang om hulp te vragen. Het helpt echt. Radio2 postte dit fragment op sociale media met de contactgegevens van de zelfmoordlijn.
MNM.
In maart 2024 installeerde de ploeg van Brahim zoekt collega’s zich in een fabriek van Dovy keukens en bij PSA|MPET|ATS. De actie belichtte diverse carrièremogelijkheden binnen de bedrijven. Het programma maakte werkgelegenheid voor kortgeschoolden bespreekbaar.
Sander Gillis maakte vijf dagen radio zonder daglicht of tijdsindicatie. Sander tegen de tijd was een experiment over onze biologische klok. Het experiment verscheen in de geschreven pers waar de focus lag op het belang van zonlicht voor het bioritme van mensen.
MNM organiseerde samen met Sport Vlaanderen de ‘VIP2024’ wedstrijd. Op die manier maakten ze jongeren warm voor de Olympische Spelen. Meer dan 600 basis- en secundaire scholen deden mee.
Studio Brussel.
In de Week van de Mobiliteit organiseerde Studio Brussel Velorave in Gent. Op Autoloze zondag riep Studio Brussel haar luisteraars op om samen te fietsen en feesten doorheen Gent. De zender besteedde aandacht aan duurzaamheid en maakte dit bespreekbaar bij jongeren. De actie lokte 3.000 fietsers naar Gent.
Studio Brussel-gezicht Nona Van Braeckel sprak openhartig over hoe ze zich voelde na het lezen van de negatieve comments op haar sociale media. De getuigenis werd opgepikt door verschillende kranten. Op 11 oktober Coming-Outdag deelde Max Colombie van Oscar and the Wolf zijn eigen ervaring met het thema. Studio Brussel postte de getuigenis op haar sociale media.
Naar aanleiding van Werelddementiedag brachten Jan (71) en Boris (10) een bezoek aan Studio Brussel. Jan heeft al zeven jaar dementie. Om nog zoveel mogelijk tijd samen door te brengen, besloten Jan en Boris om aan de slag te gaan met hun gedeelde passie: muziek maken. Luisteraars konden tijdens de uitzending kennismaken met hun nummer ‘Dimentie’.
Klara.
In Classical queers zocht Johannes Wirix-Speetjens queerpersonen die de kunstwereld hebben gekleurd. Faro, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, loofde in een blog de manier waarop dit thema uitgediept werd.
De Klara-podcast Eerste hulp bij klassiek hielp de Vlaming klassieke muziekstukken te ontdekken. Een huisarts contacteerde de redactie om te laten weten dat hij de podcast aanbeveelt aan patiënten omwille van het therapeutische effect ervan.
Met De vorstinnen van Vlaanderen bracht Klara het referentiepunt van de vrouw tijdens de middeleeuwen binnen. Vrouwen krijgen in boeken over of het navertellen van de geschiedenis vaak onterecht weinig ruimte . Deze Klara-podcast zet dat mee recht.
VRT NWS.
VRT NWS organiseerde in samenwerking met De Ambrassade en met het Vlaams Parlement een Kiesfestival in het Vlaams Parlement. Op het festival kregen jongeren laagdrempelige informatie over de verkiezingen en gingen rechtstreeks in gesprek met politici in een setting die aanvoelde als een festival.
Pano wijdde een uitzending aan endometriose. Een aandoening die veel vrouwen treft, maar die onvoldoende gekend en behandeld wordt. De Pano-uitzending vormde de aanleiding tot een parlementaire vraag en ook de Minister van Volksgezondheid reageerde op de kwestie.
Met de jongerenstemtest bood VRT NWS jongeren een alternatief voor de reguliere stemtest. Aan de hand van hun antwoord op vijfendertig stellingen kregen jongeren een beeld van welke partijen het best aansluiten bij hun ideeën. Begin 2025 maakte Universiteit Antwerpen bekend dat uit onderzoek blijkt dat jongeren beter scoorden op politieke kennis na de jongerenstemtest van VRT NWS.
Sporza.
Sporza had met Een dag in Parijs een primeur beet. Voor de eerste keer bracht VRT 1 een volwaardige talkshow rond de Paralympische Spelen.
1.037.052 Vlaamse kijkers (kijkcijferpiek) zagen Lotte Kopecky brons halen op de Olympische Spelen.
Sporza besteedde in verschillende artikels aandacht aan de controverse omtrent de Algerijnse bokster op de Olympische Spelen. Sporza stond onder andere stil bij het pestgedrag en de haatdragende posts naar aanleiding van de deelname van de bokster.
VRT MAX.
In Niemand vindt u leuk sprak Jacotte Brokken vrijuit over hoe ze als tiener gepest werd. Diverse kranten en magazines wijdden een artikel aan pesten.
In Nevermind deelden zeven jongeren hun verhaal door hun leven zelf te filmen met hun gsm. Zo gaven ze een inkijk in hun labels, van ASS tot hoogbegaafdheid. Op Facebook deelde Ouders voor Inclusie, een vereniging van, voor en door ouders van kinderen met specifieke noden, de videoreeks.
Challas en de kost portretteerde de zoektocht van zes jongeren naar hun persoonlijke achtergrond en naar een stukje van zichzelf. Zes jongeren dompelden zich onder in de cultuur en het leven van hun (voor)ouders in Marokko. De geschreven pers berichtte over de Vlaams-Marokkaanse identiteit.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 behaald te zijn.