KPI 2. De VRT zet in op continu onderzoek dat de directe maatschappelijke impact die mediagebruikers toeschrijven aan aanbod en initiatieven van de VRT in kaart brengt.

VRT onderzocht in 2024 regelmatig in welke mate de mediagebruiker zelf impact toeschrijft aan dat aanbod. De onderzoeken gebeurden via een online panel bij een representatief staal van de Vlaamse bevolking (16+: N: 1.500). Voor volgende programma’s werd er onderzoek gedaan naar hun maatschappelijke impact:

Zorgen voor mama (VRT 1), Kamp Waes (VRT 1), De droomfabriek (VRT 1), Alles in de strijd (VRT 1), Ik vraag het aan (VRT 1), Het digitale dilemma (VRT Canvas), Wij zijn Europa (VRT Canvas), Het proces dat niemand wou (VRT Canvas), Radio2 Ann&Daan (Radio2), Generation M (MNM), Groeien en bloeien (VRT 1), Factcheckers (VRT 1), De Roo en De Rycke (Studio Brussel), Eerste keus (VRT 1), De Stemtest (VRT NWS), De digitale duik (Radio2), Voorproevers (Radio 1), Samen erdoor (MNM), EK voetbal (Sporza), Olympische Spelen (Sporza), Zomerhit (Radio2), De Goudvis (VRT 1), STIP IT (Ketnet), Kalm Waes (VRT 1), lokale verkiezingen 2024 (VRT NWS), Jan Leyers en de Duitsers (VRT Canvas), Dertigers (VRT 1), Classic stories (Radio 1), Het enquêtebureau (VRT 1), Nieuwe feiten (Radio 1), Menopauzia (VRT 1), Pano (VRT NWS), Het Vaticaan (VRT Canvas), De ochtend (Radio 1), De wereld vandaag (Radio 1), De Warmste Week (VRT).

Volgens VRT tonen deze onderzoeken aan dat deze programma's / acties directe impact hadden op (een deel van) de bereikte mediagebruikers en wordt de onderscheidende meerwaarde aangetoond. VRT gebruikt de onderzoeksresultaten voor de verdere ontwikkeling van nieuw aanbod en de verdere uitbouw van haar merken.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 behaald te zijn.