Bijlage 8: Jaarverslag radio 2015 (SD8)

Algemene inleiding VRT-radio 2015 (SD8)

VRT-radio bereikte in 2015 dagelijks meer dan 3 miljoen Vlamingen met een sterk en gedifferentieerd aanbod.  VRT radio streefde doorheen zijn aanbod naar kwaliteit, diversiteit, relevantie en impact zowel via traditionele radio, digitaal en via sterke evenementen.

 

Relevant voor luisteraars in een digitale context

VRT radio lanceerde in 2015 een aantal nieuwe digitale initiatieven, die de band met de luisteraar ook in een veranderende en meer digitale mediacontext blijven versterken. Radio 2 kreeg er www.aha.radio2.be   een digitaal platform bij, boordevol handige weetjes, slimme trucs en creatieve ideeën voor alle Vlamingen. En met www.vivavlaanderen.be  ontsloot Radio 2 de schatkamer van de Vlaamse muziek, in een samenwerking met partners uit de muziekwereld.

MNM lanceerde een nieuwe online-aanpak met een nieuwe site én met www.generationM.be   een platform voor jongeren, waar alle mogelijke thema’s waar jongeren mee te maken hebben aan bod kunnen komen. Het platform dat inzet op interactie en co-creatie,  is een extensie en versterking van het gelijknamige radioprogramma op MNM.

Digitaal werd in 2015 ook gestart met een vernieuwing van de Klara website en met een verdere verfijning van Radioplus, de digitale radiospeler van VRT.

 

Radiozenders met maatschappelijke impact

Een nieuw evenement dat veel weerklank kreeg was #bel10 van Radio1, een zoektocht van zender en luisteraars naar de ideeën van Vlamingen over de samenleving van morgen met concrete beleidsvoorstellen als resultaat. De actie ging gepaard met dagelijkse live-uitzendingen in een pop-up café op de Kunstberg in Brussel, en kreeg een eigen platform en een digitaal boek. De actie “Heerlijk Helder” van Hautekiet op Radio 1 rond duidelijke communicatie leidde tot resultaten voelbaar voor elke Vlaming (bv aanpassing aanslagbiljet).

Met #op de vlucht brachten de verschillende VRT-radiozenders in september 2015 informatie, debat, getuigenissen en menselijke verhalen rond de vluchtelingencrisis.  Digitaal kreeg dit een extensie via www.opdevlucht.be.

De Warmste week van Music For Life werd voor een eerste keer een grote radio-actie van vier radionetten samen, met als hoogtepunt een dag samen radio maken voor meer dan 1000 goede doelen in Vlaanderen.

 

Inzetten op kwaliteit en diversiteit

VRT radio scherpte  de creativiteit van zijn radiomakers aan via een middagsessie rond muziek, een dag rond diversiteit en verkeer en een wildradio blog, een interactief platform waar radiomakers permanent ideeën, inspiratie en voorbeelden met mekaar kunnen uitwisselen.

VRT radio had oog voor inclusieve diversiteit doorheen zijn aanbod en onderstreepte via specifieke acties (bv Woordslam op MNM, actie rond rolstoeltoegankelijkheid van Radio 2) de diversiteit in de samenleving.

Een aantal VRT radioprogramma’s scoorden ook internationaal en sleepten een nominatie in de wacht: dat was ondermeer zo voor The Original Soundtrack van Klara, Café Cuba van Radio 2 en De Strafste School van MNM.

 

Radio1

Missie

Radio 1 is dé actuazender in Vlaanderen die zijn luisteraars prikkelt en inspireert.

 

Waarden

Openheid, impact, betrouwbaarheid, inzicht, ontdekking, alertheid

Aanbod

 Als dé actuazender in Vlaanderen is Radio 1 dynamisch en continu in ontwikkeling.  Met relevante inhoud blijft Radio 1 zijn nieuwsgierige luisteraars optimaal bereiken, informeren en verrassen, ook in een veranderende mediacontext. Met vaste afspraakmomenten maar ook met specials, extra-duidingsprogramma’s bij nieuwsgebeurtenissen en gelegenheidsprogramma’s. Radio 1 biedt een uitdagend aanbod dat de nieuws- en achtergrondbehoefte van de luisteraar verbindt. Radio 1 is er voor iedereen die in het ‘nu’ wil staan en zichzelf wil ontwikkelen door actief op zoek te gaan naar inzicht.

Nieuws en actua

Voor een informatienet als Radio1 blijven de De Ochtend en De Wereld Vandaagcruciale programma’s. Ze volgden de dagelijkse actualiteit op en brachten  feiten en duiding bij de grote nationale en internationale nieuwsmomenten in 2015, met een belangrijke rol voor eigen verslaggeving en inzichten ter plaatse. Naast de vaste afspraken maakten de redactieteams ook extra uitzendingen rond o.m. de vluchtelingencrisis, Charlie Hebdo, de federale begroting, de invallen in Verviers, de aanslagen Parijs en de klimaatconferentie in Parijs.  “Bonus” op zaterdag bleef de luisteraar informeren met  een eigen kijk op de actualiteit van de voorbije en komende week. 

Mens en maatschappij

Radio 1 kiest doorheen haar programmatie duidelijk voor het belichten van wat er in de verschillende aspecten van onze samenleving gebeurt en verandert. Maatschappelijke thema’s als milieu, zorg, mens en maatschappij, welzijn, gezondheid en wetenschap kwamen structureel aan bod in speerpuntprogramma’s als “de Ochtend” en “De Wereld Vandaag”,  “Hautekiet”, “de bende van Annemie”,  “Nieuwe Feiten”, en “Interne keuken”.

 

 Begin 2015 startte “Hautekiet” met de Heerlijk Helder-campagne. Doel: recht maken wat krom is, namelijk de vaak nodeloos onbegrijpelijke communicatie van politici, juristen, overheidsdiensten, banken, dokters en musea. Luisteraars stuurden massaal veel voorbeelden van onheldere taal in. Belangrijke beleidsvoerders maakten komaf met wollige taal in hun communicatie.

 

Met het project #BEL10 ging Radio 1 (live vanop de Kunstberg in Brussel) interactief op zoek naar inspiratie voor een betere samenleving rond 10 thema’s die luisteraars zelf op de agenda hebben gezet. Hiermee moedigde Radio 1 het maatschappelijk debat aan door burgers een constructieve, betrokken en kritische stem te geven. Meer dan 1200 Vlamingen stuurden ideeën in en 100 luisteraars gingen praten met experts, deden in workshops nieuwe inzichten op en konden rechtstreeks het gesprek aangaan met de beleidsmakers.

Radio 1 belicht de samenleving doorheen zijn verschillende programma’s zowel op een interactieve manier, ontdekkend en verdiepend als via humor en satire. Radio 1 maakte wekelijks tijd voor het diepgravende gesprek met een centrale gast in Touché. 

 

Cultuur

Radio 1 heeft oog voor cultuuractualiteit, cultuurparticipatie, culturele ontdekking en verdieping en zet cultuur centraal in zijn aanbod.

“Bar du Matin” zond uit vanop 8 grote culturele evenementen. Naar aanleiding van de Herman De Coninck-prijs plaatste Radio 1 samen met boek.be 5 gedichten als ecotag in 5 Vlaamse centrumsteden.

Met een speciale uitzending “Viva Verhulst” zette Radio 1 auteur Dimitri Verhulst in de bloemetjes als dank voor zijn boekenweekgeschenk. Samen met Bib en 30CC Leuven organiseerde Radio 1 “Het Land van de Nieuwsgierigheid”, een festival vol interessante literatuur, prikkelende workshops, sessies over wetenschap, topsport en allerlei andere thema’s die appelleerden aan de nieuwsgierigheid van het Radio 1 publiek. Met als centrale figuur Arnon Grünberg. In samenwerking met KANTEL ging Radio 1 op zoek naar Het Beste Boek in de Nederlandstalige literatuur van de voorbije 25 jaar. Twee weken lang liep een gelegenheidsprogramma in de periode van de Boekenbeurs. Traditiegetrouw zond Radio 1 “Van Peel overleeft 2015” uit, de eindejaarsconference van Michael Van Peel.

Sport 

Sport was ook in 2015 een belangrijk onderdeel van Radio 1 als actuazender. Er was live verslaggeving van de belangrijkste wielerwedstrijden (met een focus op de voorjaarsklassiekers en de Ronde van Frankrijk), en van het Belgisch competitievoetbal, de wedstrijden van de Belgische clubs in de Champions en Europa League, en van de wedstrijden van de Rode Duivels. Maar Radio 1 had ook aandacht voor talrijke andere sporten, met onder meer een verslag van de tennistoernooien van Roland Garros en Wimbledon, het WK atletiek in Peking en de Iron man triatlon op Hawaï.

Muziek

De muziek op Radio 1 blijft een mix van hedendaagse en klassieke pop & rock met extra aandacht voor Vlaamse producties en met ruimte voor diverse genres als folk, blues, jazz en world. Radio 1 heeft structureel aandacht voor Nederlandstalige muziek doorheen de hele dag. Minstens 15% van de muziektijd op Radio 1 is Nederlandstalig. Radio 1 organiseerde muzikale sessies met diverse artiesten en promootte Vlaamse/Belgische muziek via muzikale specials en acties zoals de “100 op 1” (top 100 van de Belgische muziek), de Radio 1-sessies en het nieuwe concept “Radio 1 speelt buiten”. Naar aanleiding van Het Beste Boek werden 10 nieuwe “Boeksongs” gemaakt die gebaseerd zijn op een Nederlandstalig boek.

 

Radio 1 verbreedde de muzikale diversiteit in zijn dagelijkse playlist en lanceerde twee nieuwe programma’s. Ayco begeleidt dagelijks de luisteraar op een brede muzikale manier doorheen de namiddag en Wonderland is een nieuw muziekmagazine ’s avonds met ruimte voor muzikale ontdekking en verdieping rond diverse genres. Op sportluwe momenten werd deze muzikale diversiteit nog uitgebreid met het programma Time Out (sfeerprogramma met jazzinvloeden), Faktor 50 (mediterrane muziekinvloeden) en Alderweireld (dansbare wereldmuziek). Enkele specials versterkten het multi-genre karakter van Radio 1.  Een reeks en Marconi-sessie rond 100 jaar Billie Holiday. Op Hemelvaartsdag eenReis rond de Wereld”  langs tientallen landen in alle continenten en muziek van Egyptian Reggae over Buena Vista Social Club met uitstapjes naar Salsa, Nederpop, Rai, Flamenco, Klezmer en Americana. Radio 1 bracht het levensverhaal van Fela Kuti in “Viva La Vida”.

 

Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Radio 1 werkte intensief samen  (structureel of per project) met de culturele sector (o.a. literatuur, film, theater en podiumkunsten), de muzieksector, de sportsector en de mediasector. Persoonlijkheden uit die sectoren krijgen ook  kansen op Radio 1 als gastprogrammamaker en/of presentator.  De zender bouwde zijn relatie met zijn luisteraars ook uit door geregeld op locatie uit te zenden met een verscheidenheid aan programma’s. De vaste presentatoren zijn mediapersoonlijkheden die ook actief deelnemen aan  organisaties /evenementen van partners. En externe partners uit het middenveld waren welkom om te participeren rond maatschappelijke thema’s in uitzendingen of projecten. Voorbeelden van partners in 2015 waren onder andere 30 CC, Boek.be, Het Depot, Ancienne Belgique, De Taalunie, De Standaard, Theaterfestival, Davidsfonds, enz…

Digitaal en Mobiel

Met het interactieve programma Hautekiet zette Radio 1 expliciet in op digitale media, met een sterke visuele en online uitwerking van thema’s en onderwerpen. Hautekiet hield mobiliserende themaweken met succesvolle online voetafdruk. Het programma organiseerde in het voorjaar een grote actie rond helder taalgebruik, ‘Heerlijk Helder’, met een duidelijke digitale focus en een boek als resultaat. In het najaar organiseerde het een tweede special rond taal met een online taaltest (“Hoe chill is uw Nederlands?”) i.s.m. de Taalunie en De Standaard die meer dan 200.000  keer werd ingevuld. Daarnaast organiseerde Hautekiet ook een online verkeerstest i.s.m. de Vlaamse stichting verkeerskunde. Kleinere online acties, zoals ‘Wat is uw muzikale leeftijd?’ en ‘Wat is je lijflied?’, werden positief onthaald en konden rekenen op een hoge betrokkenheid van het publiek. Daarnaast organiseerde Hautekiet ook het e-boek #zeimijnmoederaltijd.

Het gemiddeld unieke bezoekers van radio1.be steeg met 21,2 % en is daarmee de sterkste stijger van de verschillende VRT-radiosites, met een belangrijke groei van bezoekers via mobiele devices. Het aantal fans op Facebook steeg met 24,1% tov 2014 tot 39.209 in 2015, het aantal Twitter-volgers steeg met 23,7% tov 2014 tot 45.376 volgers in 2015.

Radio 1 toonde een sterkere focus op het digitale luik wat betreft evenementen (Radio 1 Sessies, Het Land van de Nieuwsgierigheid) en nieuwe programma’s (Watskeburt). De website en sociale media van Radio 1 volgden inhoudelijk de baseline ‘Altijd benieuwd’, en maakten daarbij een relevante selectie van thema’s en informatie die on air werden uitgezonden en wereldwijd werden aangeboden.

Daarnaast was er een verhoogde aandacht om de informatie op een duidelijke digitale manier aan te bieden en de interactie van de bezoeker hierbij te betrekken, zoals bij Het Beste boek (‘Dit zijn de 100 beste boeken van de voorbije 25 jaar, maar wat is uw Beste Boek. Stuur ons uw Top-3’) en Watskeburt (‘dagelijkse radio- én onlinequiz’: test uw kennis van de actualiteit).

 

RADIO 2

Missie

Radio 2 is een optimistisch ontspanningsnet dat de wereld veraf en dichtbij helpt te begrijpen en houvast biedt.

Waarden

vertrouwen, verbondenheid, openheid, relevantie en empathie.

Aanbod

Nieuws, informatie en diversiteit vanuit de regio

De regionale redacties van Radio 2 zetten zich in om hun positie als nieuwsautoriteit in de regio te verstevigen. Ze deden dat door het correspondentennet en de eigen reporters strategisch in te zetten voor eigen nieuwsgaring en te focussen op regionale dossiers. Dit leverde veel goede contacten en primeurs op die overgenomen werden door andere media en soms ook nationaal op de agenda kwamen. Radio 2 West-Vlaanderen zorgde bijvoorbeeld voor nieuws met een enquête over  parkeertarieven en een rondvraag bij de jeugdbewegingen over teveel aan administratieve overlast. Radio 2 Antwerpen werd ook door andere media geconsulteerd in verband met dossiers als Sinksenfoor en Oosterweel. Radio 2 Vlaams-Brabant kreeg veel aandacht naar aanleiding van hun expertise rond ‘shoppingcentra’ (Uplace, Dockx Brussel en Europea) en in de rand daarvan het Brabantnet van De Lijn.  

Daarnaast werd er in elke regio geïnvesteerd in verdiepende radioreeksen over relevante regionale thema’s. Daarbij ging er steeds veel aandacht naar het belichten van een bredere problematiek in zijn vele facetten. Deze uitgewerkte dossiers kregen in elke regio (en soms daarbuiten) veel weerklank. Radio 2 Antwerpen had het bijvoorbeeld over radicalisering en Radio 2 Limburg over één jaar na de sluiting van Ford Genk.

De regionale redacties hadden veel aandacht voor diversiteit in de regio. Ze probeerden de verscheidenheid van Vlaanderen te weerspiegelen in de personen die ze aan het woord lieten. Daarnaast werd overal actief ingezet op het uitbouwen van een diversiteitsnetwerk. Dat betekende onder andere een vervijfvoudiging van het aantal contacten met een diverse achtergrond in de database. Bij Radio 2 Oost-Vlaanderen en Limburg engageerde men een correspondent met migratieachtergrond. Daarnaast kan men onze diverse samenleving ook weerspiegeld zien in een aantal vaste onderdelen van de regionale programma’s. Bij Radio 2 Oost-Vlaanderen met een Turkse krantenman voor een wekelijkse babbel in Start Je Dag, bij Vlaams-Brabant gaf humorist Erhan Demirci wekelijks zijn grappige kijk op de actualiteit in de provincie en in West-Vlaanderen bracht Aagje Van Walleghem de hele zomer portretten van sporters die zich voorbereidden op de Olympische Spelen.

Maatschappelijk relevante thema’s op maat van de luisteraar

In dagelijkse programma’s als De Madammen en De Inspecteur en via netoverkoepelende initiatieven, werden verschillende maatschappelijke thema’s die relevant waren voor de doelgroep op een heldere manier benaderd.

Zo kroop Anja Daems in een “verouderingspak” naar aanleiding van de dag van de zorg, lanceerden De Madammen in Gent de “app on wheels”, het resultaat van een eigen actie in samenwerking met externe partners om de toegankelijkheid van Vlaamse steden voor rolstoelgebruikers in kaart te brengen. Naar aanleiding van Moederdag stonden alleenstaande, sterke vrouwen centraal. En naar aanleiding van de wereldklimaatdag, vroeg Radio 2 aan Urbanus om een geactualiseerde versie van “de wereld is om zeep” te maken. De Madammen presenteerden in september het programma van thuis uit om ‘car free day’ en de voordelen van  thuiswerk in de verf te zetten.

Radio 2 bracht ‘Voor altijd’, een inhoudelijke reeks in het kader van ‘de dood’.  Alle praktische en emotionele aspecten die gepaard gaan met overlijden kwamen aan bod bij de regionale programma’s, De Inspecteur, De Madammen en een gelegenheidsprogramma ‘Voor altijd’, gepresenteerd door Chris Dusauchoit. De Inspecteur ging in het voorjaar 2015 op zoek naar de 5 grootste ergernissen van de consument. Andere grote thema’s waren onder andere een week van de cyberveiligheid en een energieweek met reportages over hernieuwbare energie, een enquête en een energiedag in Blankenberge. De Madammen en De Inspecteur trokken een maand na de aanslagen naar Parijs om te peilen naar de gevolgen, praktisch en emotioneel. 

Muziek

Radio 2 had ook in 2014 ruim aandachtvoor het Nederlandstalig en Vlaams muziekaanbod. 30,49% van de gedraaide nummers waren Nederlandstalig en 32,46 % waren Vlaamse producties. “Classics” vormen de leidraad in de muziekprogrammatie. Tijdens muzikale themadagen- en weken zoals “De week van de jaren ’70”, “Vraag het aan” en “De 1000 Klassiekers” draaide Radio 2 de favoriete hits van de luisteraar.

Radio 2 ondersteunde de Vlaamse muziekproductie via allerlei initiatieven. Radio 2 liet meermaals nieuwe Nederlandstalige nummers maken door Vlaamse artiesten (Urbanus, Slongs Dievanongs, Will Tura,…).  Naar aanleiding van Valentijn kregen 5 Vlaamse artiesten een compositieopdracht voor een Nederlandstalig dialectnummer. Bestaande initiatieven voor (nieuw) Vlaams talent waren de Eregalerij in Oostende en Zomerhit 2015 in Blankenberge. De Eregalerij en Zomerhit zijn niet alleen events waar luisteraars de Vlaamse artiesten kunnen ontmoeten. Het zijn ook gelegenheden waar de artiesten naar uit kijken omdat ze mekaar in een gemoedelijke en feestelijke sfeer kunnen ontmoeten.

In 2015 zond Radio 2 voor het eerst de Vlaamse 100 uit. De 100 beste songs uit Vlaanderen, gekozen door de  luisteraars. De uitzending kwam live vanop de Grote Markt in Brussel met live-muziek van Willy Sommers, Nicole & Hugo, John Terra, Jimmy Frey, Liliane St Pierre en 2 Fabiola. Op 2 augustus werd Will Tura 75. Dat vierde Radio 2 met een live-uitzending vanuit Veurne en de integrale uitzending van zijn verjaardagsconcert die avond. Op maandag 7 december stelde Helmut Lotti zijn nieuwe album Faith, Hope & Love live voor in de Marconi-studio van de VRT. Hij speelde live voor een honderdtal luisteraars van radio2. Er waren live-uitzendingen van de Vlaamse Top50 met Christoff en Kim Debrie

Nav de 100ste geboortedag van Frank Sinatra organiseerde Radio 2 op zaterdag 11 december een publiekssessie in de Marconi-studio van de VRT. Muzikale gasten brachten live nummers van Sinatra, samen met de VRT Big Band. De opname is de dag nadien uitgezonden in The Rat Pack, het croonerprogramma van Radio 2 met Guy Depré. Ook dit jaar trok Radio 2 in aanloop naar de 1000 Klassiekers oor Vlaanderen met 1000 klassiekers on tour. Dit jaar waren er 4 afspraakmomenten. In Brussel, Leuven, Mechelen en Roeselare waren er live-uitzendingen op zaterdag van 13u tot 16u. Elke maand was er in 2015 een De Prehistorie Live fuif in Vlaanderen.

Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Radio 2 is de grootste familie van Vlaanderen en wil dit uitstralen. Radio 2 is zowel regionaal als nationaal de partner van tal van evenementen in uiteenlopende sectoren: sport, cultuur, muziek, culinair en toerisme.

De vijf regionale redacties van Radio 2  zetten in 2015 talloze samenwerkingen op met andere provinciale actoren zoals de verschillende provinciebesturen, Westtoer, het Centrum Ronde van Vlaanderen, Toerisme Limburg, sportclubs, de KUL, Amateurama, Museum M enz… Radio 2 was ook partner van het luisterfestival ‘Zwijgstil’ ism Muntpunt dat aandacht had voor het belang van geluid, ook en in het bijzonder voor luisteraars met een beperking.

Digitaal en Mobiel

Radio 2 reorganiseerde en versterkte zijn digitaal team in 2015. Onder coördinatie van een algemene digitale verantwoordelijke werden verschillende subteams per domein uitgebouwd en versterkt (subteams rond de Radio 2 website, het Aha!-platform, het muzikaal platform VivaVlaanderen en de digitale voetafdruk van de regio’s).

Radio 2 zette in op opleidingen om de digitale shift bij de Radio 2 medewerkers verder te ontwikkelen. Zo was er digitale stage van een Radio 2-medewerkster in samenwerking met het Digitaal Productiecentrum van de VRT en werd kennisdeling geoptimaliseerd door oa. teammeetings en slowdates. Er werd een opleidingsplan ontwikkeld om een ruimere groep van redactiemedewerkers skills voor digitale productie bij te brengen (schrijven, fotografie, video,…).

Radio 2 lanceerde ook 2 digitale platformen die nauw verbonden zijn met de interesses en behoeften van zijn publiek. www.aha.radio2.be  biedt sinds november  allerlei handige weetjes, slimme trucs en creatieve ideeën die dagelijks toepasbaar zijn voor alle Vlamingen. De tips & tricks van Aha! worden ook intensief via sociale media verspreid. En met www.vivavlaanderen.be  ontsluit Radio 2 sinds eind juni de schatkamer van de Vlaamse muziek, in een samenwerking met partners uit de muziekwereld. Inmiddels staan 60 artiestenprofielen online en kent het platform ook een eigen facebookpagina.

Er was sterke digitale aanwezigheid van de regio’s  via onder andere 5 twitteraccounts en 5 FB-pagina’s.  De groei van de digitale voetafdruk van de regio’s  ligt vergeleken met 2014 tussen de 79% (West-Vlaanderen) en 232% (Limburg).

 

Klara

Missie

Slow radio om de beleving van kunst, klassiek en jazz te stimuleren.

Waarden

Schoonheid, Genot, Inzicht, Slowness

Als ‘slow radio’  zette Klara in 2015 zowel in op rust als op inzicht. Via deze twee invalshoeken stimuleerde Klara de beleving van kunst en cultuur, klassiek en jazz. Klara verankerde structurele cultuurafspraken in het schema en bood uitnodigende cultuurspecials, acties en evenementen als organisator of partner.

Aanbod

Muziek

Met  programma’s als Klassiek Leeft , Promenade, Maestro en Boetiek Klassiek had Klara dagelijks aandacht voor het grote klassieke repertoire en de muziekactualiteit. Django bracht een subtiele mix van klassiek, world en jazz. Late Night bleef de plek voor ‘andere’ muziek, waarbij diverse muziekstijlen (zoals hedendaagse jazz, hedendaags klassiek, experimentele muziek, wereldmuziek) aan bod kwamen. Het jazzaanbod werd uitgebreid door naast de programma’s Take 7 op vrijdag en Round midnight op zondag, hedendaagse jazz en de jazzactualiteit centraal te plaatsen in Late Night Jazz op maandag. Klara Live bleef in 2015 een vast afspraakmoment voor de concerten, een mix van eigen opnamen en EBU-opnamen. De Liefhebber, Klara’s Top 100, Iedereen Klassiek en Club Klara brachten klassiek op een verbredende en ontdekkende manier tot bij de klassieke muziekliefhebber .

Iedereen Klassiek werd zelfs ontdubbeld en is er nu op zaterdag en zondag.  Club Klara verhuisde naar zondagvoormiddag.

Klara vestigde in 2015 via muzikale reeksen en thematische uitzendingen special aandacht op verschillende muzikale genres, componisten en stromingen. Zo bracht Klara een verdiepende muzikale reeks over de Finse componist Jean Sibelius. In het  chansonprogramma La vie est Riguelle gingen Patrick Riguelle en Jan Hautekiet op zoek naar hoe en waarom zij door chanson geraakt worden.  Op 11 juli werden uitsluitend Vlaamse musici of Vlaamse werken gespeeld. Klara zond ook een vierde editie uit van The Original Soundtrack, waarin Britse filmmuziek centraal stond. Een nieuw programma was On the Road, waarin steden als New York, Berlijn, Venetië, … muzikaal werden geïllustreerd en artistiek werden gemapt op een speciaal ontwikkelde app.  In Maestro en/of Klara Live  werd speciale aandacht besteed aan Gustavo Dudamel, Jacqueline Dupré, Svjatoslav Richter, Itzhak Perlman, Elisabeth Schwarzkopf, Frank Martin, Bohuslav Martinu, Alexander Skrjabin, Arvo Pärt, Cipriano de Rore en August de Boeck.

Kunst, cultuur en maatschappij

Het kunstprogramma Pompidou stond stil bij diverse kunstdisciplines met gasten uit de culturele actualiteit, vaste experten en met aandacht voor de brede context waarin kunst ontstaat. Pompidou maakte thematische uitzendingen over T.S. Eliot, over Walden van Henri Thoreau, over de schilder Piet Mondriaan,  over de dichter en cineast Pier Paolo Pasolini, over de filosoof en schrijver Roland Barthes. In Schone kunsten ging Kurt Van Eeghem op zoek naar “de schone dingen des levens”. Een speciale uitzending was die met de 70 jaar geworden Jos Van Immerseel. In Berg en Dal en Trio (nu op zaterdag om 10 uur) werden tijdens het weekend tal van cultuur-maatschappelijke, ethische en filosofische thema’s aangesneden en waren sleutelfiguren uit verschillende domeinen van de Vlaamse samenleving te gast.

Pat Donnez maakte samen met psychiater Dirk De Wachter de speciale serie Ten Liefde! Vital Baeken presenteerde een serie programma’s over Sherlock Holmes en over Alice in Wonderland.  Kurt Overbergh (artistiek directeur AB) maakte voor Klara 8 programma’s over Billie Holiday.

Klara zette erg in op geschiedenis in 2015 met zeer gewaardeerde series over o.m. de slag bij Waterloo. Klara organiseerde op 18 juni een re-enacment van de slag  en zond in de lente de serie Napoleon uit, met Johan Op De Beeck.  Aftellend naar de slag van Waterloo zond Klara in Espresso de serie 100 dagen met Napoleon uit. Johan op de Beeck stond ook in voor de serie Het Verlies van België. Klara maakte ook korte reeksen over Vincent Van Gogh (n.a.v. Mons2015) en Edith Piaf (100 jaar geleden geboren).

Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Klara zette in op spraakmakende en uitnodigende acties en events rond klassieke muziek. Door zijn acties, events en samenwerkingen,  bleef ze sterk verankerd in het culturele Vlaamse landschap.  Klara werkte via acties en evenementen en live-uitzendingen doorheen 2015 samen met een hele reeks culturele partners en instellingen zoals Bozar, Flagey, de Munt, de Beursschouwburg, Concertgebouw Brugge, DeSingel, de Boekenbeurs, STUK, De Warande, AMUZ, MUHKA, Muzee, Passa Porta, NTGent en vele anderen. Er waren live uitzendingen vanuit Passa Porta,  in het kader van Europalia, vanop Beaufort, ….

Klara in deSingel, het KlaraFestival en een zeer succesvolle editie van “Iedereen Klassiek” vanuit het Concertgebouw Brugge waren verbredende acties rond klassieke muziek. Klara volgde uitgebreid de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool en was presenting partner van Jazz Middelheim.

Ook werden de Klara’s uitgereikt. De Klara-Carrièreprijs ging naar Philippe Herreweghe.

Zeer geslaagd was ook Pärt Totaal, de actie rond Arvo Pärt, op de 80ste verjaardag van de componist.

De Top 100 werd anders aangepakt. De luisteraar kon zijn keuze volgens moods maken en ook zelf voorstellen doen. Daardoor werd de uitslag van de Top 100 heel verrassend (Bach werd van de 1ste plaats gejaagd door Pergolesi).

Chantal Pattyn en Pat Donnez zorgden voor een radiostunt door 25 uur aan een stuk radio te maken vanop de Belgische première van Mount Olympus van Jan Fabre, live vanuit het Concertgebouw. Tijdens laatste week van 2015 presenteerde Klara de fel gesmaakte actie Klara Serveert, met Pat Donnez en Yves Desmet.

Digitaal en Mobiel

Klara maakte in 2015 werk van een verrijkte radiostroom via integratie van zijn aanbod in Radioplus. Het aantal fans op Facebook steeg met 17.5 % tov 2014 tot 23.128 in 2015. Vooral met programma’s als Klassiek Leeft, Club Klara en met acties zoals Klara’s Top 100 werd via sociale media de interactie met de luisteraar versterkt.  Ook de actie Iedereen Klassiek-straat deed het online heel goed. Het programma Pompidou en Late Night verrijkte zijn aanbod via een bijhorende blog. Klara Continuo is digitaal te ontvangen en brengt non-stop klassieke muziek, 24 uur op 24.

 

MNM

Missie

MNM is een ontspannende hitradio die de jonge luisteraar en zijn leefwereld centraal stelt en hen tegelijk gidst door een relevant informatief aanbod. MNM is een aanstekelijk platform dat het uitwisselen van ervaringen faciliteert en engagement stimuleert.

Waarden :

groepsgevoel, openheid, optimisme, engagement, inspiratie, authenticiteit

MNM wil jongeren in Vlaanderen ondersteunen en op weg helpen in een complexe maatschappij.  Het net heeft een half miljoen exclusieve luisteraars die de VRT anders niet bereikt en die (enkel) via MNM met een relevant VRT-nieuwsaanbod op maat in aanmerking komen.  Die exclusieve band met vooral scholieren, studenten en Nieuwe Vlamingen probeert MNM op te zetten via een doorgedreven uniek en onderscheidend aanbod met aandacht voor participatie rond maatschappelijke debatten en acties.

Aanbod

Nieuws, actua, sport en verkeer

MNM maakt nieuws , i.s.m de nieuwsdienst op maat van de MNM-luisteraar. Onderzoek toont aan dat het zich wel degelijk van het nieuws op andere Vlaamse hitzenders onderscheidt. De actualiteit wordt meegenomen in de belangrijke ochtend-en avondblokken. Om relevant te blijven stemde MNM  zijn nieuws en informatie nog meer af op de interactieve leefwereld van jongeren met onder meer het Ninja Nieuws. Dit is een online nieuwsformat op maat van jongeren die de actualiteit volgen via sociale media. Via thema-uitzendingen of thema-dagen (Less we can met tips en tricks voor de crisis, Week van het Bos,…) worden belangrijke issues uit de actualiteit uitgelicht zodat de jonge luisteraars kunnen meepraten op een constructieve manier.

Voor sport en ook de minder bekende sporten (vrouwenvoetbal, hockey, zaalvoetbal,…) was er extra aandacht, ook via samenwerkingen en evenementen. In de zomer was er opnieuw Tour of Beauty (Ronde van Frankrijk).

MNM werkt met vaste en herkenbare verkeersankers, die ’s morgens en ’s avonds voor verkeersupdates in Vlaanderen en Brussel zorgen. Samen met de VRT-verkeersredactie focuste MNM op de veiligheid van de fietser (fietshelm en fluohesjes) tijdens de Verkeersweken in oktober.

Relevant vanuit de leefwereld van jongeren.

MNM wil inspireren en geïnspireerd worden door jongeren en hen laten meepraten over maatschappelijke thema’s. Programma’s als UrbaNice en het interactief programma Generation M zorgen voor een sterke band met jonge luisteraars waarbij heel veel verschillende onderwerpen bespreekbaar worden gemaakt ((homo)seksualiteit, vluchtelingen, leven met je lichaam en beperking…). MNM lanceerde in het najaar ook www.generationM.be   een interactief digitaal platform voor jongeren, waar alle mogelijke thema’s waar jongeren mee te maken hebben aan bod kunnen komen. Het platform dat inzet op interactie en co-creatie,  is een extensie en versterking van het gelijknamige radioprogramma op MNM.

Muziek

MNM blijft dé afspraak met de hits, maar biedt muzikale verrassing en zoekt en steunt het jonge muziektalent in Vlaanderen via projecten als: Start to Dj, liftconcerten,… MNM ondersteunt live optredens met bekende artiesten en belangrijke muzikale events in Vlaanderen: UrbaNice Party, concerten, aandacht voor festivals (Summerfestival, Daydreamfestival, Genk On Stage,…)… Populaire hitmuziek en urban music zorgen voor een grote muzikale gemene deler tussen allochtone en autochtone jongeren en dragen in belangrijke mate bij tot het 'inclusieve' karakter van het net. Als hitradio investeerde MNM in hitlijsten zoals de Ultratop50, MNM Dance50 en MNM Urban50. Er zijn ook occasionele hitlijsten zoals de Teens500, Fan500,... Tijdens de grote muziekweken (vb. Back to the 90’s & Nillies, de MNM1000, Fan500,…) bepaalt de luisteraar d.m.v. interactie de platenlijst.

Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Vanuit de leefwereld van jongeren

MNM schakelt zich via zijn mobiliserende acties sterk in op de leefwereld van jongeren (school en studeren, relaties, vrije tijd, creativiteit …)  en faciliteert waar jongeren de complexiteit van de maatschappij ervaren (werk zoeken, zelfvertrouwen,…) . Hiervoor gaat MNM ook samenwerkingen aan met verschillende partners in Vlaanderen, die actief zijn in de leefwereld van jongeren en nieuwe Vlamingen (bv. Let’s go urban, de muziekindustrie, Unizo, verkeersorganisaties, Sensoa,…).

Ook dit jaar stonden de studenten centraal tijdens Marathonradio voor studie- en ontspanningstips tijdens het blokken en de examenperiode. Uit een impactstudie bleek dat het zelfvertrouwen en welbevinden bij de studerende luisteraars steeg tijdens marathonradio.

Nieuw dit jaar was De Langste Liefde, een project waarbij non-stop 100 uur lang via participatie gepeild werd naar liefde en vriendschap bij de luisteraars.

Al voor het vijfde jaar op rij ging MNM op zoek naar De Strafste School, de meest inventieve, sociaal geëngageerde en hartverwarmende middelbare school van Vlaanderen. PTS Mechelen werd uitgeroepen tot De Strafste School van 2015, met felicitaties van onderwijsminister Crevits.

Tijdens Het Grootste Arbeidsbureau werkte MNM een extra actie uit voor jonge werkzoekenden met Ervaring Werkt, een samenwerking met oa VDAB, Unizo,…

Via een samenwerking met Sensoa werkte MNM een vlogwedstrijd uit rond het thema “Wat is je ideale lichaam?”

Om gezondheid, sport en beweging te promoten ondersteunde MNM een aantal sportevents zoals Velofollies (fietsbeurs), Wings for Life (loopwedstrijd) en City Mountain Bike (mountainbike wedstrijd). In het voorjaar organiseerde MNM een exclusieve fietstocht in de branding van de Noordzee tijdens MNM Beach Bike in Middelkerke.

In het kader van de boekenbeurs in Antwerpen, lanceerden MNM en Van Dale Uitgevers in 2015 de tweede editie van WoordSlam, een taalwedstrijd rond alle vormen van taal (rap, dans, gedicht,…). 12- tot 18-jarigen konden een creatief taalfilmpje insturen.

Regelmatig werden programma’s ook op locatie uitgezonden om luisteraars te ontmoeten. Tijdens Sing Your Song Live konden luisteraars in de zomer de grootste hits meezingen met een live band.

Met oog voor (jong) talent.

Voor de tweede keer ontdekte MNM nieuwe talenten dankzij permanente screening van spontane sollicitaties en Rock ’n Roll Radio Highschool. Dit scholenproject loopt in samenwerking met studenten en docenten uit media-opleidingen.

Jonge artiesten werden ingeschakeld in grote muziekprojecten zoals Start to DJ, MNM1000, etc… En de jonge muziekdj Lost Frequencies (Brusselaar met internationale faam) kreeg een plaats in het programmaschema vanaf september.

Eind september werd de radioluisteraar centraal gezet bij MNM tijdens de Dag van de Luisteraar. Binnen het project was er de actie Pop Up Store waarbij drie luisteraars de kans kregen om hun jong ondernemerschap in de verf te zetten. In de Pop Up Store mochten ze een dag lang hun onderneming aan het grote publiek voorstellen.

Digitaal en mobiel

MNM werkt verder om uit te groeien tot een 360° merk met aandacht voor digitale experimenten met video en sterkere betrokkenheid van de luisteraar via sociale media en digitale interactie. MNM is meer dan radio alleen en is aanwezig op alle relevante digitale platformen om jongeren te bereiken. In 2015 lanceerde MNM een nieuwe versie van www.mnm.be en daarnaast werd de nieuwe website www.generation.be gelanceerd. Een onlineplatform dat inspeelt via 6 thema’s op de leefwereld van jonge mensen. Via sociale media en interactie komen de luisteraars redactioneel aan bod in verschillende programma’s zoals Big Hits, Generation M, de Ochtendshow en Planeet de Cock. MNM Hits brengt 24u/7d non-stop muziekbeleving als verlengstuk van MNM.  Naast de website groeiden het aantal Facebookvrienden tot meer dan 176.000 (+19.1 % tov 2014) en de Twittervolgers tot bijna 90.000 (+31.3 % tov 2014). MNM zit ook op Spotify, Instagram, Snapchat etc. en kende eind 2015 bijna 28.000 (+290 % tov 2014) Instagram followers.

 

Studio Brussel

Missie

Studio Brussel stimuleert een actieve muziekbeleving als motor van een avontuurlijke en eigenzinnige kijk op de wereld

Waarden

Avontuur, originaliteit, open minded, betrokken

Studio Brussel is trendsettend en bleef zichzelf ook in 2015 vanuit zijn muzikale propositie heruitvinden. Studio Brussel blijft een kweekvijver voor (jong) mediatalent binnen VRT en streeft een volledige 360° en digitale merkbeleving na.

Aanbod

Muziek

Onder het motto ‘life is music’ staat muziek centraal bij Studio Brussel. Het aanbod is gevarieerd én verrassend. Ook in 2015 werden veel initiatieven genomen om het ruime en verdiepende muziekaanbod  in nieuwe programma’s, concepten of events te laten leven.  Naast de  bestaande gespecialiseerde muziekprogramma’s  (Duyster, De Zwaarste Show, Lefto, TLP,…)  startte dit jaar het programma Zender, elke weekavond van 19 tot 22uur met een avontuurlijk muziekaanbod en extra aandacht voor nieuw talent en de Vlaamse muzieksector. In On Stage stond live muziek centraal. Tijdens het weekend kregen nieuwe resident dj’s hun eigen programma: Discobaar A Moeder, Goe Vur in den Otto, Goldfox, Stavroz en Sheridan. In De Mixx mocht  een jonge, onbekende dj elke zaterdag een uur lang plaatjes draaien  en in All Night Long nam een dj en zijn gasten een hele nacht de radio over. Een centrale gast koos zelf 2 uur lang zijn favoriete muziek in Lemaire Luistert.

Vanop de festivals Extrema, Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop en Laundry Day werden live uitzendingen gemaakt. Vele andere festivals en concerten werden verslagen via reporters.

De inbreng van de luisteraar liet zich voelen in de vele muzikale hitlijsten op Studio Brussel zoals

De 100 Van Eigen Kweek (100 beste Belgische platen), The Greatest Switch (100 beste dansplaten aller tijden), De Zwaarste Lijst (de 66 beste zware gitaarplaten), Album 500 (beste albums aller tijden), 1000 zonnen en gitaren (zomerse muziek mét gitaren), De Tijdloze (de 100 ultieme tijdloze nummers). Studio Brussel hield ook muzikale themaweken zoals de Week van Eigen Kweek (een week lang alleen Belgische muziek) en  De 5 van de Jaren 90. Studio Ibiza zond een week lang uit vanop Ibiza en liet de muziek en vibe van het party-eiland horen.

Studio Brussel organiseerde zelf exclusieve concerten in zijn Club 69 van oa Noel Galagher, Selah Sue, Balthazar, Oscar & The Wolf en Hozier. Peepshow bracht artiesten naar een geheime en originele locatie: Daan speelde in de basiliek van Koekelberg en Christine and The Queens in het modemuseum van Antwerpen. Er was een exclusieve Zender-sessie met Jamie XX in de Beursschouwburg en Studio Brussel  vierde 20 jaar Lefto live vanuit AB. Muse for life was een uniek concert van deze wereldband in AB tvv  Artsen zonder Grenzen, het goede doel dat Muse zelf koos voor Music  for Life.

Voor de muzikale talentwedstrijd De Nieuwe Lichting 2015 ontving Studio Brussel meer dan 600 inschrijvingen en de 3 winnaars kregen een forum op een showcase in AB en op Pukkelpop. Studio Brussel was ook partner van ‘Lokale Helden’ waarbij op 30 april in alle Vlaamse gemeenten lokaal pop- en rockgeweld optrad. De muzikale afstudeerprojecten van hogeschool PXL kregen een extra avondvullende live-uitzending.

Nieuws, actua, sport

Studio Brussel bleef inzetten op nieuws-updates met herkenbare nieuwsstemmen en -persoonlijkheden die elk uur de luisteraars op maat informeerden. Bij grote nieuwsfeiten was er extra deskundige duiding in de spitsblokken.

Elke zondagmiddag presenteerde Stijn Vlaeminck Studio Sport, een programma dat op een dynamische Stubru-manier de sportactualiteit benaderde. Via “zet je sport in de kijker” had het programma ook aandacht voor (kleinere) sporten en sporters die het volgens de luisteraars verdienden om in de belangstelling te staan. Het programma riep Stijn Umans uit tot grootste voetbalsupporter van het land via de uitreiking van “de gouden sjaal”.

Studio Brussel werkte samen met “sportieve” partners en zond live uit vanop Ten Miles en De Watersportdag van Bloso.

Acties en evenementen met oog voor samenwerking

Sociaal bewogen en maatschappelijk relevant

De sociale betrokkenheid van Studio Brussel weerspiegelt zich in verschillende partnerships, events en live-uitzendingen rond verschillende thema’s (studeren, milieu, mobiliteit, jongeren en kunst, ondernemerschap,…) die de doelgroep bewegen en engageren.

Studio Brussel organiseerde zijn Car Free Festival : op ‘car free day’ zorgde Studio Brussel voor muziek en optredens op het openbaar vervoer (trein, tram, bus) en in de stations met de beste Belgische artiesten. Naar aanleiding van de internationale vrouwendag was er  Studio Brusselle: een hele dag vol met alleen de coolste vrouwen in de muziek. Er waren samenwerkingen met vele diverse sociale en culturele actoren: oa Kunstbende, Jong Keukengeweld, Brusselse Museumraad, Clean Beach Cup, Bloso en  Studentwelkoms in Brussel , Leuven en Antwerpen.

Met ‘de Warmste Week’ van  ‘Music For Life’ maakte Studio Brussel van de week voor Kerst  een ongeziene week van solidariteit . Er was een recordaantal van 3400 acties voor 1050 zelf gekozen goede doelen. Dit bracht 5.102.730 euro op. Voor de criteria, de toekenningen  en de financiële opvolging naar de vzw’s werd beroep gedaan op de Koning Boudewijnstichting. Naast het centrale event in de Schorre in Boom (meer dan 50.000 bezoekers) waar 3 presentatrices een week lang radio maakten, werden in de 5 provinciehoofdsteden Warmathons  (meer dan 25.000 deelnemers) gelopen tvv alle goede doelen.  De finale dag van Music For Life was er de Warmste Radio, een samenwerking van de VRT radio’s Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel.

Kweekvijver voor talent

Studio Dada, het opleidings- en proeftraject waarmee Studio Brussel op zoek ging  naar nieuwe talenten, werd opgebouwd vanuit de 360° benadering.  Alle profielen waren welkom (radio, online, techniek, video…) en jongeren werden gerekruteerd via speeddates en concrete opdrachten. Meer dan 500 jongeren waagden hun kans, 20 kandidaten konden concrete ervaring opdoen én zich bewijzen op de vloer, embedded in de dagelijkse werking van de zender.

Digitaal en mobiel

Studio Brussel investeerde in 2015 extra in een volwaardige 360° en digitale merkbeleving.

Naast een visueel aantrekkelijke website bleven natuurlijk Facebook (371.447 fans) en Twitter (276.642 followers) een belangrijke rol spelen, maar het waren vooral Snapchat en Instagram die in 2015 een enorme boost in bereik én interactie kenden. Het aantal Instagram-followers steeg met 85 % tov 2014 tot 81.621 in 2015)  Eigen events als Music for life kregen een sterke online voetafdruk en leefden sterk via sociale media. Vooral het mobiele gebruik is een significante  trend.

Studio Brussel bracht ook  web only aanbod: van de  (zomer)festivals werd verslag uitgebracht met videoreportages en Linde Merckpoel maakte dagelijks een actueel ‘@yourservice’  filmpje  dat zeer gesmaakt werd.