Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Jill Cnudde op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 2 september 2024 tot en met 25 september 2024. Het onderzoek betreft de profielen en kanalen ‘jillcnd’ (Instagram – met ongeveer 72.600 volgers en TikTok – met ongeveer 13.600 volgers).
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Jill Cnudde online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (16 oktober 2023, 29 februari 2024, 17 april 2024 en 11 juni 2024) werd Jill Cnudde gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens gewezen op de verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoek blijkt dat Jill Cnudde bij de drie betroffen video’s die in de onderzochte periode werden geüpload, commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar heeft gemaakt.
Bij een van de drie video’s werd geen vermelding toegevoegd, bij twee andere video’s de vermelding “gifted”, dit op een moeilijk zichtbare wijze. De term “gifted” is een Engelse term, die mogelijk niet alle Vlaamse volgers begrijpen. De inhoud ervan wijst (in de zin van “geschenk”) voor de gemiddelde kijker onvoldoende duidelijk op de aanwezigheid van commerciële communicatie. De toevoeging van dit label, ook al wordt het merk of de partner wel vermeld, volstaat bij deze video’s dan ook niet om deze commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken voor de kijkers en volgers.
Bovendien blijkt uit de beelden dat bij geen enkele video de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap” of “betaalde partner”) werd geactiveerd.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Jill Cnudde.
De VRM besluit Jill Cnudde te waarschuwen.