Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Nathalie Van Hauwe op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 april – 30 april 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘nathalievanhauwe’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Nathalie Van Hauwe online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (16 oktober 2023, 10 september 2024 en 3 oktober 2024) werd Nathalie Van Hauwe gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Nathalie Van Hauwe beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Nathalie Van Hauwe tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Bij twee van de drie betrokken video’s werd de vermelding “ad” toegevoegd. Een afkorting zoals deze is onduidelijk en geeft dus niet op een heldere wijze aan dat er sprake is van een advertentie of commerciële communicatie.
Slechts in een van de drie video’s werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit geactiveerd. Het louter activeren van deze functie is onvoldoende omdat deze bewoordingen voor een kijker onvoldoende duidelijk zijn. Bovendien zijn deze bewoordingen door het platform zelf aangereikt en kunnen deze op eender welk moment door het platform worden aangepast of vervangen. De toevoeging achteraf – in de commentaren onder de video – van de vermelding “Advertisement because gifted items are shown”, maakt de aanwezigheid van commerciële communicatie evenzeer onvoldoende duidelijk. Een dergelijke aanduiding – voor zover die al inhoudelijk zou volstaan – moet namelijk duidelijk zichtbaar zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
De betrokken merken werden wel steeds vermeld.
Nathalie Van Hauwe ontkent niet dat er in de betroffen video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist evenmin dat de aanwezige commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt, zoals decretaal voorgeschreven.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Nathalie Van Hauwe.
De VRM besluit Nathalie Van Hauwe te waarschuwen.