Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van CommV My Creative Journey op de platformdiensten Instagram, TikTok en YouTube aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 juli 2025 – 31 juli 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘onadventurewithdad’ (Instagram en TikTok)
- ‘adventurewithdad (YouTube)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in door CommV My Creative Journey online geplaatste video’s, zoals eerder werd vastgesteld bij VRM-beslissing 2024/062 van 14 oktober 2024.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat de commanditaire vennootschap My Creative Journey beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Volgens de onderzoekscel van de VRM waren de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig in drie video’s die door CommV My Creative Journey online werden geplaatst tijdens de onderzochte periode.
Wat de herkenbaarheid van de betrokken commerciële communicatie betreft, blijkt uit de beelden dat weliswaar het woord “advertisement” (video 1 en 3) of “reclame” (video 2) werd vermeld, maar dat deze vermeldingen telkens niet aan het begin van de beschrijving zijn geplaatst. Daardoor zijn deze vermeldingen voor de kijkers niet bij de eerste oogopslag duidelijk zichtbaar. De kijker dient immers eerst zelf een concrete actie uit te voeren, namelijk op de beschrijving of ‘…’ klikken, alvorens de vermelding zichtbaar wordt. Om duidelijk te wijzen op de aanwezigheid van commerciële communicatie, dient een aanduiding echter duidelijk zichtbaar te zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
Het loutere feit dat in twee video’s de platform disclosure-functionaliteit (“betaald partnerschap”) werd geactiveerd, is niet van aard om de kijker voldoende te duiden op het commerciële karakter van de video. De bewoordingen zijn voor de kijker onvoldoende duidelijk om op basis daarvan de aanwezigheid van commerciële communicatie voldoende herkenbaar te maken. Daarenboven zijn deze bewoordingen door het platform zelf aangereikt en kunnen ze dus op eender welk moment door het platform worden aangepast of vervangen.
De betrokken merken werden wel steeds vermeld.
Uit het voorgaande volgt dan ook dat CommV My Creative Journey, bij de drie betreffende video’s die zij tijdens de onderzochte periode heeft geplaatst, commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar heeft gemaakt.
Bij het bepalen van de sanctie wordt enerzijds rekening gehouden met het gegeven dat de video’s in kwestie CommV My Creative Journey geen aanzienlijke financiële voordelen hebben opgeleverd.
Anderzijds kan de algemene kamer van de VRM er niet aan voorbijgaan dat schendingen van de decretale verplichtingen om commerciële communicatie duidelijk herkenbaar te maken ernstige inbreuken zijn. Bovendien werd CommV My Creative Journey reeds bij eerdere VRM-beslissing 2024/062 (14 oktober 2024) gewaarschuwd voor soortgelijke inbreuken, was zij dus op de hoogte van de geldende regelgeving en is er sprake van recidive.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.