Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van CommV My Creative Journey op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 3 juni tot en met 30 juni 2024. Het onderzoek betreft de profielen en kanalen ‘onadventurewithdad’ (Instagram en TikTok).
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door CommV My Creative Journey online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (4 juli 2022, 27 juli 2022, 3 oktober 2023 en 19 april 2024) werd Kenny Deus door de VRM gecontacteerd naar aanleiding van door hem online geplaatste video’s waarin mogelijk commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoek blijkt dat drie video’s die in de onderzochte periode werden geüpload commerciële communicatie bevatten die niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt voor de kijkers.
Bij 1 video werd weliswaar het woord “advertisement” vermeld, deze vermelding was voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. Zij werd immers onderaan rechts in beeld gebracht in een minuscule lettergrootte, zodat zij aan de aandacht van de kijkers ontsnapt en het commerciële karakter van de aldus gelabelde video voor hen niet bij de eerste oogopslag duidelijk is bij het bekijken ervan.
De VRM herhaalt ook dat de verplichting om commerciële communicatie duidelijk herkenbaar te maken op elk ogenblik geldt en een duidelijk label dan ook aanwezig dient te zijn bij alle video’s, ook in een story-reeks, die commerciële communicatie bevatten.
Bij video’s 2 en 3 werden de vermeldingen “Advertisement” en “reclame” gebruikt, deze vermeldingen waren voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. Deze woorden werden immers niet aan het begin van de beschrijving geplaatst. De kijker dient dan ook zelf op “…” te klikken alvorens de vermelding zichtbaar wordt tussen de uitgebreide tekst van de beschrijving. Om duidelijk te wijzen op de aanwezigheid van commerciële communicatie, dient een aanduiding echter duidelijk zichtbaar te zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
De VRM besluit dan ook dat CommV My Creative Journey bij drie betreffende video’s de commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar heeft gemaakt.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst b ij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij CommV My Creative Journey.
De VRM besluit CommV My Creative Journey te waarschuwen.