Korte samenvatting van de beslissing:
Volgens artikel 218, § 2, 2°, van het Mediadecreet kan de algemene kamer van de VRM deze tijdelijke zendvergunningen ook wijzigen. Artikel 8 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juni 2003 betreffende de toekenning van zendvergunningen aan de erkende particuliere landelijke, netwerk- en lokale radio-omroepen bepaalt dat voor de optimalisatie van het frequentieplan de toegewezen frequentie(s) op ieder ogenblik door (een) andere gelijkwaardige frequentie(s) kan (kunnen) worden vervangen.
Naar aanleiding van de stopzetting van landelijke DAB+-uitzendingen via frequentiekanalen 5A/5D, werd bij VRM-beslissing 2025-010 (27 maart 2025) een tijdelijke licentie voor het aanbieden van een radio-omroepnetwerk toegekend, om de uitzendingen te blijven garanderen, aan het samenwerkingsverband van de omroeporganisaties nv DPG Media en nv SBS Media Belgium. Het samenwerkingsverband verkreeg meerdere zendvergunningen voor de frequentiekanalen 5A/5D.
De Vlaamse minister van Brussel en Media, bevoegd voor het frequentiebeleid, geeft in haar brief van 29 april 2025 aan de VRM aan dat zij mogelijkheden ziet om de frequentieblokken 5A en 5D, in plaats van voor landelijke DAB+-dekking, in te zetten voor bovenlokale DAB+. Dit zowel vanuit economische invalshoek als om redenen van spectrum-efficiëntie, in het belang van de lokale radiosector en de uitwerking van een bovenlokaal DAB+-frequentieplan.
Zij geeft daarbij aan dat bij de keuze voor frequentieblok 10D, ter vervanging van de frequentiekanalen 5A/5D, om op korte termijn gans Vlaanderen te bedienen, de impact op de lokale proefprojecten zo minimaal mogelijk wordt gehouden, aangezien op die manier het minst aantal frequentieblokken moet worden herschikt. Niettemin zou in dat geval vzw DAB+ West-Vlaanderen aangepaste zendvergunningen moeten verkrijgen, die niet langer gebruikmaken van frequentiekanaal 10D, maar wel van 10A. De bevoegde minister vermeldt dat de frequentiewissel ten laatste op 1 mei 2025 moet doorgaan.
Vzw DAB+ West-Vlaanderen blijkt echter niet bereid om op vrijwillige basis over te gaan tot de frequentiewissel.
Uit de brief van de minister blijkt dat het samenwerkingsverband nv DPG Media en nv SBS Media Belgium bereid is om de werkelijke technische kost van de frequentiewissel te dragen en een marketingcampagne ter beschikking te stellen waardoor de impact van de frequentiewissel tot het minimale herleid wordt.
Bij een wissel, voor de optimalisatie van het frequentieplan, van frequentiekanaal 10D naar het gelijkwaardige frequentiekanaal 10A, is er geen negatieve impact op de technische voorwaarden die de uitzendmogelijkheden van het proefproject regelen. De frequentiewissel brengt vzw DAB+ West-Vlaanderen derhalve geen nadeel toe.
De Vlaamse Regulator voor de Media beslist dan ook in de tijdelijke zendvergunningen van vzw DAB+ West-Vlaanderen voor het testproject ‘Lokaal/provinciaal Proefproject DAB+’, het toegewezen frequentiekanaal 10D te wijzigen door frequentiekanaal 10A (voor de sites Roeselare, Torhout en Brugge). Dit met een geldigheidsduur van 1 mei 2025 tot 31 januari 2026.