Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (14 oktober 2020, 17u-23u), waaronder PlattelandsTV (NV Plattelands TV).
Sponsorvermelding die aanzet tot consumptie
Tijdens de onderzochte periode wordt een sponsorvermelding uitgezonden die door gebruik van een specifiek promotioneel element aanzet tot consumptie.
De VRM dient steeds in concreto te beoordelen, op basis van het geheel van voorliggen feiten, of een sponsorvermelding als niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat, hetgeen overeenkomstig de decretale sponsorbepalingen en met name artikel 91, eerste lid, 2°, van het Mediadecreet verboden is.
Anders dan PlattelandsTV aanvoert, is de voorliggende boodschap geen louter imago-ondersteunende slogan of baseline en gaat het hier niet om een echte, pure slogan die het merk ondersteunt.
De VRM besluit dan ook dat de betrokken sponsorvermelding een wervend karakter heeft, de kijker rechtstreeks aanspoort tot aankoop en niet beantwoord aan de bepalingen van artikel 2, 42, van het Mediadecreet. Bijgevolg heeft Plattelands TV een inbreuk begaan op artikel 91, 2°, van het Mediadecreet.
Niet conform de regelgeving uitzenden van productplaatsing
Eveneens wordt tijdens de onderzochte periode het programma ‘Tractor in de kijker – Kramer wiellader’ uitgezonden. Dit programma met een duurtijd van 5 minuten en 30 seconden, staat volledig in het teken van de voorstelling van een specifieke wiellader van het merk Kramer. Het betreft een machine die voornamelijk geschikt is voor landbouwwerkzaamheden, en daardoor nuttig en interessant is voor een deel van het doelpubliek van de omroep. In dit programma is de aanwezigheid van productplaatsing onmiskenbaar.
Programma’s die productplaatsing bevatten mogen niet rechtstreeks aansporen tot aankoop of huur van goederen of diensten, in het bijzonder door die producten of diensten specifiek aan te prijzen (artikel 100, § 1, 2°, van het Mediadecreet), de producten of diensten in kwestie mogen geen overmatige aandacht krijgen (artikel 100, § 1, 3°, van het Mediadecreet) en de kijkers moeten duidelijk worden gewezen op de aanwezigheid van productplaatsing, zowel in het begin en op het einde van het programma, als na een onderbreking (artikel 100, § 1, 4°, van het Mediadecreet). Bij besluit van 10 september 2010 heeft de Vlaamse Regering hiervoor een specifiek logo goedgekeurd en de manier verduidelijkt waarop dit PP-logo in beeld moet worden gebracht.
De VRM oordeelt dat PlattelandsTV bij de uitzendingen van het betroffen programma een inbreuk heeft begaan op artikel 100, § 1, 2°, 3° en 4°, van het Mediadecreet en artikel 2,1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 september 2010 betreffende het gebruik van een logo voor de aanduiding van productplaatsing.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met eerdere beslissingen waarbij de omroeporganisatie voor gelijkaardige inbreuken werd gesanctioneerd.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 1.000 euro op te leggen.