3.4.1 Vlaanderen in de wereld

3.4.1.1       Radio

Over het algemeen blijft het bereik van de Vlaamse radio-omroeporganisaties beperkt tot het Vlaamse grondgebied. Enkel De Persgroep dat Qmusic in augustus 2005 in Nederland lanceerde, vormt hier een uitzondering op. Ondertussen is Qmusic een vaste waarde geworden in Nederland.

Sinds 1 januari 2012 worden de uitzendingen van Radio 1 en Radio 2 via satelliet verspreid. Voorheen zond de VRT onder de benaming Radio Vlaanderen Internationaal via de korte golf specifiek op (Vlamingen in) het buitenland gerichte programma’s uit. Alle VRT-radionetten zijn ook via het internet wereldwijd te horen.

3.4.1.2      Televisie

De meeste Vlaamse televisiebedrijven richten zich op de eigen regio. Toch bestaan er enkele uitzonderingen die zich ook tot kijkers buiten Vlaanderen richten.

Het productiehuis Studio 100 richtte buitenlandse dochterondernemingen op in Nederland, Frankrijk en Duitsland. In 2008 nam Studio 100 EM Entertainment in Australië over waardoor het productiehuis “Flying Bark Productions”, dat zijn producties richt op kinderen, onderdeel werd van Studio 100 nv.

Ondertussen is het als eerste Vlaamse productiehuis ook actief in Amerika. “Het huis Anubis” is een voorbeeld van een productie van Studio 100 die internationale successen boekte.

Het Vlaamse productiehuis Caviar heeft kantoren over heel de wereld: Brussel, Londen, Los Angeles, Madrid en Parijs. De Amerikaanse afdeling toonde tijdens het reclameblok van de Super Bowl in 2016 liefst zeven spots.

Een aantal van de formats die door Vlaamse productiehuizen bedacht werden, worden ook in andere landen op televisie gebracht. Een voorbeeld is “Wie is de mol?” van Woestijnvis, een productieformat dat aan meer dan vijftig landen werd verkocht of de tv-show “Benidorm Bastards” die werd uitgezonden door de Medialaan. Deze productie van het productiehuis Shelter werd aan verschillende buitenlandse zenders verkocht en won in 2011 een International Emmy Award in de categorie ‘Beste comedy’. Daarnaast was de televisiereeks “Salamander” (productiehuis Skyline Entertainment nv) te zien op de vierde zender van BBC en kreeg “Cordon” (productiehuis Eyeworks Film & TV Drama nv, ondertussen overgenomen door Warner) een remake in de Verenigde Staten.

In maart 2011 werd The New Flemish Primitives, een nieuw distributiebedrijf van Vlaamse formats, opgericht. Het heeft als doel aanspreekpunt te zijn voor de promotie en verkoop van Vlaamse formats in het buitenland.

Ook de tax shelter, een fiscale regeling die investeringen in de productie van audiovisuele werken aanmoedigt door een belastingvrijstelling, zorgt ervoor dat Vlaamse mediabedrijven meewerken aan voornamelijk Europese coproducties. Een voorbeeld is de serie ‘The Missing’ van de BBC, die in België opgenomen wordt.

De Vlaamse reclameregies voor televisie en de televisieomroeporganisaties zijn niet echt actief buiten het Vlaamse grondgebied. Sommige regies en omroepen hebben wel activiteiten in Wallonië. Studio 100 en Dobbit TV zenden uit in Wallonië. Concentra stopte op 1 juli 2016 met zijn televisieactiviteiten in Nederland. Het doekte regionale zender TV Limburg op.

De VRT is leverancier van ongeveer een derde van de programma’s (in alle genres) van het Beste van Vlaanderen en Nederland (BVN), de publieke satellietzender voor Nederlandstaligen in het buitenland. BVN zendt sinds 2016 ook via live streaming uit.

INFOFRAGMENT 27: DE TOEKOMST VAN BVN

De Vlaamse regering beslist binnenkort of de VRT nog meewerkt met BVN. De huidige beheersovereenkomst van BVN loopt af op 31 december 2016. Er volgt eerst een evaluatie. Op basis van deze evaluatie en in samenspraak met de VRT zal die beslissing genomen worden.

Bij de Belgische bedrijven die instaan voor de omroepsignaaltransmissie van televisie in Vlaanderen, ontplooit Proximus voornamelijk telecomgerelateerde activiteiten in een tiental landen (bv. Telindus France).

3.4.1.3      Geschreven pers

De Vlaamse uitgevers zijn al enige tijd actief in het buitenland of op de Franstalige markt in België.

De Persgroep heeft verschillende activiteiten in Nederland. Het bezit de dagbladen De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD. Dankzij de overname van het Britse mediabedrijf Mecom in 2015, heeft De Persgroep nu ook het Nederlandse Wegener in bezit. Bij haar Nederlandse portfolio werden op die manier zeven regionale kranten en honderden huis-aan-huisbladen gevoegd. Daarnaast verwierf De Persgroep via de overname van Mecom ook de Deense mediagroep Berlingske Media. Deze mediagroep bezit o.a. dagbladen, weekbladen, nationale en lokale radiozenders en digitale platformen. In augustus 2015 verkocht De Persgroep Midtjyske Media, een onderdeel van deze groep dat enkele regionale dag- en weekbladen en drukactiviteiten beslaat.

Roularta Media Group is dan weer zeer aanwezig in Wallonië. Het merendeel van haar tijdschriften heeft een Franstalige tegenhanger die in Wallonië wordt verspreid (Knack/Le Vif, Trends/Tendances etc.).

Roularta was ook tien jaar actief op de Franse markt. In 2015 verkocht het echter al haar Franse magazines en websites aan het Franse mediabedrijf Altice.

In Nederland en Duitsland is Roularta Media Group uitgever van Plusmagazine. In Duitsland brengt het ook heel wat magazines gericht op ouders, kinderen en jongeren uit.[158]

In 2016 haalde Roularta twee grote printcontracten binnen. Zo zal het drie jaar lang de helft van de Europese oplage van het Britse magazine The Economist drukken. Roularta zal eveneens de Franstalige versie van het blad Playboy drukken.

Concentra kijkt bij zijn internationalisering voornamelijk in Nederlandse richting. Het richtte daartoe in 2014 een Nederlandse onderneming op (Concentra Media Nederland). Concentra is enerzijds actief in de markt voor huis-aan-huisbladen in Nederlands Limburg via A&C Media.[159] Anderzijds nam Concentra in september 2014 Media Groep Limburg over van het Britse mediabedrijf Mecom. Tot Media Groep Limburg behoren onder meer Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad.

Mediahuis nam in februari 2015 het Nederlandse NRC Media over en is op die manier eigenaar van NRC Handelsblad, de ochtendkrant nrc.next en verschillende digitale varianten.

De Nederlandse digitale kiosk ‘Blendle’ biedt artikels aan van De Tijd, De Standaard, Knack, Humo en Charlie Magazine. De artikels kunnen per stuk aangekocht worden en op pc, tablet en smartphone gelezen worden.

Ackroyd Publications, aanvankelijk deel van Corelio en nu ondergebracht onder Mediahuis, heeft de Engelstalige publicaties Flanders Today en Newcomer in portfolio, gericht op internationale nieuwkomers in België en Vlaanderen.

3.4.1.4      Internet

De media-activiteiten via het internet van de Vlaamse bedrijven gericht op het buitenland gaan hand in hand met hun activiteiten in andere mediavormen. Zo hebben de buitenlandse magazines, kranten, radiostations en/of televisiekanalen die in het bezit zijn van Belgische mediabedrijven vaak elk eigen websites.

Daarnaast valt te vermelden dat De Persgroep in Nederland de websites Tweakers.net, Carsom.nl en Autotrack.nl in haar bezit heeft.

Proxistore, waarin Roularta iets meer dan een derde van de aandelen bezit, doet in België, Nederland en Frankrijk aan lokale online display advertising via geolocation. Het heeft plannen om internationaal uit te breiden en richt zich op o.a. de Verenigde Staten en Canada.

Ackroyd Publications, sedert 2007 een dochterbedrijf van Corelio/Mediahuis, runt de website voor de internationale gemeenschap xpats.com.



[158] De activiteiten in Nederland en Duitsland gebeuren in een joint venture met Bayard.

[159] A&C Media voerde in 2015 een grote reorganisatie door. De Limburgse titels zullen onder een gemeenschappelijke naam slechts één keer per week meer verschijnen. De bladen in Noord-Brabant werden verkocht.