2.3 De Persgroep nv

2.3.1 Structuur en aandeelhouders

De Persgroep ontstond vanuit de activiteiten rond Het Laatste Nieuws. Deze krant werd in 1888 voor het eerst uitgegeven door de familie Hoste.

In de jaren ‘70 van de twintigste eeuw trad de familie Van Thillo toe tot de aandeelhouders en in 1987 namen zij in eerste instantie 66%, en daarna zowat het volledige kapitaal over.

Sinds 1998 zijn De Persgroep en Roularta Media Group allebei voor de helft eigenaar van de in 1987 opgerichte Vlaamse Media Maatschappij (VMMa). In 2014 werd VMMa herdoopt tot Medialaan nv. Op de structuur en activiteiten van die groep wordt verder apart ingegaan.

In juni 2015 is de Persgroep overgegaan tot de overname van Humo, Story en TeVe-Blad van Sanoma. De licentie van het maandblad Vitaya werd hierbij overgedragen.

Op 23 december 2015 fuseerde De Persgroep Publishing met Vacature CVBA, Jobs&Careers cvba,

Humo NV, Eco Print Center en Depefin NV.

Tot slot heeft de groep eveneens enkele buitenlandse dochtermaatschappijen.

Aandeelhouder

% kapitaal

Epifin

99,79%

Andere

0,21%

Totaal

100,00%

Tabel 51: Aandeelhouders De Persgroep nv

Figuur 16: Organigram De Persgroep nv - tekstuele beschrijving figuur 16

2.3.2 Aanbod De Persgroep nv

2.3.2.1 Radio

Aangezien 50% van de aandelen van Medialaan in handen is van De Persgroep heeft het bedrijf voor de helft de controle over de landelijke private radiozenders Qmusic en JOE.

2.3.2.2 Televisie

Via de deelname van 50% in Medialaan oefent De Persgroep controle uit over het interne productiehuis van Medialaan nv. In september 2012 werd dit interne productiehuis hernoemd tot TvBastards nv. Dit overkoepelt de vroegere interne productiecellen Studio A, Shelter, Operatie Koekoek en De Beeldradio.

Door de participatie in Medialaan kunnen de commerciële televisieomroepen VTM, VTMKzoom, KADET en Q2 deels tot De Persgroep gerekend worden. Anne (dat enkel via Proximus TV werd uitgezonden) werd stopgezet. Sinds de overname van Media ad Infinitum in 2010 en Bites Europe in 2016 horen daar ook Vitaya, CAZ (het vroegere Acht) en Lacht bij (Lacht werd ondertussen stopgezet).

De aandelen in de Antwerpse Televisiemaatschappij (50%), de exploitatiemaatschappij van de regionale televisie-omroep ATV, werden eind 2012 door De Persgroep verkocht aan Concentra nv.

Onder de merknaam STIEVIE werd vanaf 2013 een over-the-top-tv-aanbod gecommercialiseerd. Op die manier begaf het bedrijf zich in de distributiesector van de televisieketen.

Sinds de zomer van 2015 worden via STIEVIE FREE enkel de Medialaanzenders gratis beschikbaar gesteld. Het is momenteel niet meer mogelijk om een nieuwe betalende STIEVIE-klant te worden.

2.3.2.3 Geschreven pers

Als historische krantenuitgever heeft de Persgroep een uitgebreid aanbod van dag- en periodieke bladen in portefeuille.

Dochtermaatschappij De Persgroep Publishing is de uitgever van de kranten Het Laatste Nieuws. De Nieuwe Gazet en De Morgen. Door deelnames in Mediafin ( 50%) kan ook De Tijd tot het portfolio van De Persgroep worden gerekend.

Er bestaan een aantal bij de kranten aangeboden weekendmagazines: Nina (de weekendbijlage bij Het Laatste Nieuws), DM Magazine en Goesting die bij De Morgen horen en Sabato, Netto en Pulse (De Tijd) worden verspreid. Goesting wordt ook via displays gratis verspreid.

Verder zijn er de magazines Dag Allemaal/Expres, Joepie, Goed Gevoel en TV Familie/Blik. In augustus 2015 nam De Persgroep de magazines Story en TeVe-Blad over, alsook de licentie voor het magazine Vitaya en de uitgeverij van Humo, Humo nv.

De papieren uitgave van Vacature Magazine werd vanaf september 2014 terug ingevoerd op tweewekelijkse basis, nadat de uitgave gedurende enkele jaren was stopgezet.

2.3.2.4 Internet

Met de websites die aansluiten bij de dag- en periodieke bladen (hln.be, nina.be, demorgen.be, hln.be/joepie, tijd.be, goedgevoel.be, vacature.com, humo.be, story.be) aggregeert De Persgroep meerdere populaire websites. Aan elk merk is vaak ook een app en aanwezigheid op sociale media verbonden.

Via Medialaan zijn er websites verbonden aan audiovisuele producten. Sommige hiervan kregen in 2016 net zoals de omroep een nieuwe benaming : vtm.be, q2.be (het vroegere 2be.be), kadet.be (ter vervanging van jim.be), vitaya.be en vtmkzoom.be.

Daarnaast heeft De Persgroep ook de sites regiojobs.be, tweakers.net en – sinds 2016 – spaargids.be in het aanbod.

2.3.2.5 Divers en crossmediaal aanbod

De regie voor kranten, magazines en websites wordt door De Persgroep Advertising verzorgd. De Persgroep Advertising verkoopt sinds 2016 ook de online displayposities op de streaming muziekservice Spotify. Het lanceerde ook haar eigen trading desk voor programmatic advertising met de naam Second Bid.

De Persgroep Advertising en Mediahuis Connect bundelen hun krachten via Dailymetrie, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmarken via al hun platformen.

In 2016 startte De Persgroep Advertising samen met Mediahuis Connect, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

Een bedrijfsentiteit van De Persgroep en RTVM staat in voor de reclameregie van verschillende regionale televisiezenders.

Realo en De Persgroep richten eind 2015 voor België samen een joint venture op (50/50) om de ambities van Realo als innovatieve speler op de immomarkt verder te realiseren.

2.3.2.6 Aanbod buiten Vlaanderen

De Persgroep is erg actief in Nederland. De groep neemt een belangrijke positie in op de Nederlandse markt met dagbladen De Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD. Verder is De Persgroep ook de eigenaar van muziekzender Qmusic Nederland.

In 2015 nam De Persgroep Mecom over, het moederbedrijf van het Nederlandse Wegener, Media Groep Limburg en het Deense Berlingske Media. In Nederland kreeg De Persgroep er via deze overname zeven regionale kranten en honderden huis-aan-huisbladen bij. Daarnaast verwierf De Persgroep met Mecom ook de Deense mediagroep Berlingske Media, die dagbladen, weekbladen, nationale en lokale radiozenders, digitale platformen, een eigen foto- en nieuwsagentschap, stadsgidsen en een mediaonderzoeksbureau bezit. In augustus 2015 verkocht De Persgroep een onderdeel van deze groep, Midtjyske Media, dat enkele regionale dag- en weekbladen en drukactiviteiten beslaat.

De website Spaargids.be die De Persgroep Publishing in 2016 overnam, heeft ook een Waalse evenknie onder de naam Guide-Epargne.

De Persgroep

Contentproductie

Aggregatie

Distributie

Bereik

Radio

QMUSIC

JOE

Televisie

TVBASTARDS

VTM

Q2

KADET

VTMKZOOM/VTMKZOOM+

VITAYA

IWATCH

(CAZ)

QMUSIC

STIEVIE

STIEVIE FREE

Geschreven pers

DAG ALLEMAAL

DE MORGEN/ DM MAGAZINE

DE TIJD

GOED GEVOEL

GOESTING

HET LAATSTE NIEUWS/DE NIEUWE GAZET + NINA

HUMO

JOEPIE

NETTO

PULSE

SABATO

STORY

TEVE-BLAD

TV-FAMILIE

VACATURE

VITAYA

Internet

DAGALLEMAAL.BE

DEMORGEN.BE

GOEDGEVOEL.BE

HLN.BE

HUMO.BE

KADET.BE

JIMMOBILE.BE

JOE.BE

KOKEN.VTM.BE

NINA.BE

Q2.BE

Internet

QMUSIC.BE

REGIOJOBS.BE

SPAARGIDS.BE

TEVEBLAD.BE

TIJD.BE

TVFAMILIE.BE

TWEAKERS.NET

VACATURE.COM

VITAYA.BE

VTM.BE

VTMKZOOM.BE

Divers

JIMMOBILE

MOBILE VIKINGS

BUITENLANDSE MAGAZINES & SITES

REALO

Figuur 17: Productoverzicht De Persgroep nv