Voorwoord
In het najaar van 2024 verhuisde de administratie van de VRM van het vertrouwde Ferrarisgebouw naar het gloednieuwe Marie-Elisabeth Belpairegebouw. Marie-Elisabeth Belpaire was een van de invloedrijkste vrouwen in het Vlaanderen van het einde van de 19de, begin 20ste eeuw. Ze organiseerde onderwijs voor vrouwen en zette zich sterk in voor de toegang van vrouwen tot hogescholen en universiteiten. Ze schreef ook tal van boeken en groeide uit tot een grote naam binnen de Vlaamse katholieke literatuur.
Deze effectieve verhuis was het slotstuk van een maandenlange voorbereiding waarbij heel wat gearchiveerd, gedigitaliseerd, in- en terug uitgepakt werd.
Het voorbije jaar werd binnen de diensten van de Vlaamse overheid de bevraging 'Welzijn op het werk' gehouden. De beoordelaars van deze bevraging lieten de VRM weten dat de organisatie op dit punt geen enkel verbeterpunt heeft. De VRM krijgt, als enigste binnen de Vlaamse overheid, een 10 op 10. Een resultaat waar we heel trots op zijn.
Als sinds vorig jaar, maar ook de komende maanden, zal de aandacht liggen op informatieveiligheid. Het gaat om het voortdurend bepalen van risico’s, het inschatten van en kunnen reageren op mogelijke incidenten en het nemen van adequate maatregelen op basis van risicomanagement. Ook op dit vlak hebben we de ambitie om een van de beter scorende organisaties van de Vlaamse overheid te worden.
In ons recentste rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen wees de VRM op de economische moeilijkheden binnen de Vlaamse mediasector. Intussen hebben verschillende Vlaamse mediaspelers ook publiekelijk aangegeven dat ze - zonder overheidsingrijpen - in de nabije toekomst structureel verlieslatend zullen zijn.
Zoals u dat van ons verwacht hebben we in 2024 een aantal belangrijke beslissingen genomen, beslissingen die richtinggevend zijn binnen het Vlaamse media-ecosysteem. Samen met de andere betrokken regulatoren hebben we op het vlak van de marktanalyse ruimte gegeven voor overleg binnen de telecomsector zelf. De verschillende distributeurs kunnen op deze manier, samen, de uitrol van fiber waarmaken.
Wat de content creators betreft blijkt uit een intern onderzoek van december ‘24 dat 82% van de online video’s van onze Vlaamse influencers een duidelijk label gebruiken om commerciële communicatie aan te duiden. Dit aangevuld met een platformaanduiding en het taggen van de commerciële partner. De resultaten van dit onderzoek bevestigen de positieve tendens van het duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie door Vlaamse content creators. De Vlaming kan dus, sinds de publicatie van het CCP ruim drie jaar geleden en het uitoefenen van het toezicht op deze regelgeving door de VRM, beter herkennen wanneer de video's op sociale mediaplatformen commerciële communicatie bevatten.
Het aantal door de VRM gevolgde accounts op de verschillende platformen is intussen sterk toegenomen in vergelijking met eind 2023. De grootste stijging zien we bij TikTok (79%), gevolgd door Instagram (44%) en YouTube (28%).
In 2025 is het uitkijken naar de nieuwe, eengemaakte stimuleringsregeling. Vlaanderen is hiermee een van de eerste regio’s in Europa waar ook aanbieders van videoplatformdiensten zullen moeten bijdragen aan de productie van audiovisuele werken. De administratie van de VRM heeft het afgelopen jaar hiervoor de nodige contacten gelegd en de aanbieders van de betrokken videosharingplatforms de nodige informatie verschaft.
Daarnaast gaat ook EMFA (European Media Freedom Act, of Europese verordening mediavrijheid) van start. Deze omvat een reeks nieuwe regels om het pluralisme en de onafhankelijkheid van de media in de EU te beschermen. EMFA richt een Europese Raad voor Mediadiensten op die een belangrijke rol zal spelen bij de toepassing van de EMFA. Deze Europese Raad komt in de plaats van ERGA, de bestaande samenwerking tussen de Europese mediaregulatoren.
De EMFA voorziet een aantal bijkomende taken voor de mediaregulatoren van de lidstaten, en dus ook de VRM.
Begin 2022 werden tijdelijke zendmogelijkheden voor lokale DAB+-proefprojecten door de VRM mogelijk gemaakt. Iets meer dan de helft van de lokale radio’s neemt deel aan dergelijk bovenlokaal DAB+-proefproject. Bij het recent gehouden symposium bleek dat de digitale uitzendmogelijkheden door de lokale radiosector zeer gewaardeerd worden. Deze proefprojecten werden inmiddels verlengd maar zullen eind januari 2026 aflopen.
Aangezien er nog geen concreet perspectief is op een DAB+-frequentieplan voor de lokale sector, moet in 2025 worden nagedacht om de continuïteit van de huidige uitzendingen te verzekeren om ook de lopende transitie van FM en DAB+ niet te laten stokken. De lokale radio’s willen mee op de trein.
De VRM zal daarvoor in overleg moeten gaan met het kabinet van de minister voor Media en haar administratie om hiervoor de modaliteiten te bepalen. De visie van de deelnemende lokale radio’s werd hieromtrent ook gevraagd bij de jaarlijkse evaluatie. Alleszins zullen er in 2025 knopen moeten worden doorgehakt inzake de mogelijke verlenging van de lokale DAB+-proefprojecten en de concrete uitwerking ervan.
Matthias Storme (voorzitter raad van bestuur)
Joris Sels (gedelegeerd bestuurder)