Het jaarverslag in een notendop
De algemene kamer van de VRM nam in 2024 68 beslissingen.
De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen nam in 2024 1 beslissing. Het betreft een klacht tegen de uitzending van de fictiereeks 'Thuis' (VRT1).
Het overgrote deel van de in 2024 genomen beslissingen zijn het gevolg van een ambtshalve onderzoek. Het voorbije jaar voerde de VRM 309 monitoringsopdrachten uit bij de openbare, regionale en particuliere televisieomroeporganisaties. Er waren 331 opnamemomenten bij de openbare en particuliere radio-omroeporganisaties.
De VRM monitort op dagelijkse basis Vlaamse content creators op sociale mediadiensten op de toepassing van de mediaregelgeving, met focus op duidelijke herkenbaarheid van commerciële communicatie. Meer in detail betreft het eind 2024:
- 2.200 profielen op Instagram (+44% vs eind 2023)
- 2.205 profielen op TikTok (+79%)
- 710 kanalen op YouTube (+28%)
- 569 streamers op Twitch (+2%)
De monitoring van de Vlaamse content creators heeft in 2024 onder meer geleid tot 19 beslissingen van de algemene kamer betreffende content creators die commerciële communicatie in hun online video’s niet duidelijk herkenbaar maakten. In 18 gevallen was er sprake van een inbreuk op het Mediadecreet. Daarbij werd 15 maal een waarschuwing uitgesproken, in drie gevallen werd een administratieve geldboete van 1.500 euro opgelegd.
In december 2024 voerde de VRM opnieuw een onderzoek naar het gebruik van de labels "advertentie", "publiciteit" en "reclame" door de Vlaamse content creators. Hierbij werden 2.829 video's bekeken op de verschillende socialemediakanalen (YouTube, Instagram, TikTok en Twitch). 14% van deze video's bevatten commerciële communicatie (exclusief zelfpromotie). In 82% (afhankelijk van het socialemediakanaal) van deze video's waren de labels "advertentie", "publiciteit" of "reclame" in één oogopslag duidelijk zichtbaar, werd het merk vermeld en werd dit eventueel aangevuld met de platformaanduiding.
De resultaten van dit onderzoek bevestigen de positieve tendens van het duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie door Vlaamse content creators.
De Vlaming kan dus, sinds de publicatie van het CCP drie jaar geleden en het uitoefenen van het toezicht op deze nieuwe regelgeving door VRM, beter herkennen wanneer de video's op sociale mediaplatformen commerciële communicatie bevatten.
Aan het van dit jaarverslag situeert de VRM nog enkele bedenkingen en aanbevelingen. Deze hebben te maken met:
- Vernieuwde stimuleringsregeling
- Prominence
- Restricties aantal DAB+-omroepen
- Update must-carry regelgeving
- European Media Freedom Act