KPI 36. De VRT realiseert jaarlijks minimaal 3 innovatieprojecten in samenwerking met Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters.

In 2024 werkte VRT samen met diverse partners rond volgende innovatieprojecten.

Desinformatie.

  • BENEDMO (start: 2021- einde juni 2024). Doel: uitbouwen van een netwerk waarin factcheckers, mediabedrijven, wetenschappers, e.a. kennis en expertise samenbrengen in de strijd tegen desinformatie. Samen met Knack, KU Leuven, Textgain, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Universiteit Leiden, Universiteit Amsterdam, het Algemeen Nederlands Persbureau, onderzoekscollectief Bellingcat, Netwerk Mediawijsheid en Mediawijs.
  • TITAN (start: 2022). Doel: onderzoek naar toepassingen voor mediagebruikers waarmee ze op een kritische manier met informatie op het internet kunnen omgaan en zelf valideren. Samen met VUB, Artevelde Hogeschool, Engeneering ATC, NCSR-D, Uninnettuno, IPT, Swarmcheck, DBT, VTT, 21c, University of Dundee en CSD.
  • ALL4MEDIA (start: 2020 – einde: augustus 2024). Doel: opzetten van een expertisenetwerk over AI in de media, ter ondersteuning van nieuwsproductie en desinformatie. Samen met o.a. KU Leuven, Deutsche Welle, RAI en Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
  • Eerste hulp bij twijfel (start: november 2022 – einde: juni 2024). Doel: journalisten en burgers weerbaarder maken tegen desinformatie door de ontwikkeling van toegankelijke toepassingen en nieuwe formats die een antwoord bieden op twijfel rond desinformatie. Samen met deCheckers, KU Leuven, Roularta Media Group, Textgain, UAntwerpen en VUB.
  • Counterscam (start: november 2022 – einde: juni 2024). Doel: een community bouwen en op die manier de meest kwetsbare jongeren beter bereiken in het bestrijden van desinformatie. Samen met deCheckers en Chase.
  • BENEDMO2 (start: juli 2024). Doel: opvolgproject van BENEDMO met Nederlandse en Vlaamse partners.

Innovatieve content.

  • OASIS (start: januari 2023 – einde: december 2024). Doel: bijeenbrengen van gaming en media om werkstromen, tools en kennis uit te wisselen. In samenwerking met Sputnik, Uncanny, The Pack en DAE.
  • TEMS (Trusted European Media Data Space, start: 1 oktober 2023). Doel: TEMS verenigt 24 Europese organisaties in de creatie van een gezamenlijke media data space, met als doel desinformatie te bestrijden en d.m.v. technologische innovatie te investeren in een competitief Europees medialandschap. Samen met 1001 Lakes, Carsa, BAIDATA, WAN-IFRA, ISAN, IPTC, INA, International data spaces association, HENNEO, France tv, Fincons group, engineering, eitb, economedia, EBU, dpa, DAWEX, CST, European Cultural Foundation, CBA, Cap Digital, Beeld&Geluid, ATC, ARCTUR, APA, AFP, acatech, Startin’Blox, SQS, Sociedad de proyectos para la transformación digital, Schickler, Procirep, panodyssey, Orange, Media City Bergen, Lum::invent, SWISS txt.

AI-automatisatie en creativiteit.

  • MediaDigest (start: januari 2023 – einde: eind 2024). Doel: door middel van AI-technologie automatische samenvattingen van teksten en artikels maken. Een samenwerking met Mediahuis, Roularta en ML2Grow.
  • Automatisch ondertitelen (start: januari 2023 – einde: eind 2024). Doel: het automatisch genereren van ondertitels voor online en short-form aanbod. Een samenwerking tussen VRT, DPG Media en Play Media.
  • Shared AI (start: januari 2023-einde: december 2024). Doel: Vlaams aanbod beter doorzoekbaar maken door middel van AI. In samenwerking met Meemoo, RTV, AVS, deBuren, Regionale Media Maatschappij, Bruzz, Ringtv.
  • Mosaic (start: november 2024). Doel: het bouwen van een ontologie voor het VRT-archief. Samen met Sky Italia, Universitat Autònoma de Barcelona, Pangeanic, Infalia, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Deutsche Welle, Consultores de Automatización y Robótica SA, Radiotelevizija Slovenija, IDC CEMA.

Audio on demand.

  • Vlaamse voice (start: januari 2023 – einde: eind 2024). Doel: unieke synthetische stemmen voor VRT ontwikkelen. In samenwerking met Roularta Media Group.
  • Podgrond (start: januari 2023 – einde: eind 2024). Doel: het ontwikkelen van een nieuw Vlaams podcastplatform. In samenwerking met Mediahuis, Play Media en DPG.

Meten en personaliseren.

  • Solid4media (start: mei 2023). Doel: het ontwikkelen van betere personalisatie door middel van persoonlijke datakluizen. In samenwerking met Athumi, Datavillage, IDLab, imec-mict-ugent, MediaNet Vlaanderen.

Ondersteuning en samenwerking met start-ups en scale-ups.

  • REACH (start: 2020 – einde: januari 2024). Doel: opzetten van een Europese incubator voor start-ups en kmo’s in data. Samen met Commissariat A L Energie Atomique Et Aux Energies Alternatives, Universidad De La Iglesia De Deusto Entidad Religiosa, Instituto Tecnologico De Informatica, Zabala Innovation Consulting, Bright Development Studio S, Maat France Sarl, F6s Network Limited, Mtu Eesti Ariinglite Assotsiatsioon, Ethniko Kentro Erevnas Kai Technologikis Anaptyxis, System@Tic Paris Region, Jot Internet Media España Sl, Migros Ticaret Anonim Sirketi, Yap.
  • Seeds & Growth for media (start: januari 2023). Doel: ondersteuning van start-ups en innovatieve ideeën in media. In samenwerking met VRT Sandbox, MediaNet Vlaanderen en Thomas More.
  • Future media hubs Cluster (start: januari 2024). Doel: future media hubs en project office voor innovatieprojecten verder uitbouwen.

Educatie.

  • EDUMAKE (start: oktober 2022 – einde: september 2024). Doel: het internationaliseren van EDUbox en het realiseren van een EDUbox rond de Europese verkiezingen van 2024. Samen met IMEC (Mediawijs), MLA, NTR en FPZG.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 te zijn behaald.