Bijlage 10: Jaaroverzicht VRT-televisienetten (SD11)

Eén

De missie van Eén is om een breed en generalistisch net te zijn dat de vinger aan de pols houdt bij wat er leeft in Vlaanderen, en hierin houvast biedt. Eén is een plek waar iedereen welkom is om verhalen en emoties te delen: waar mensen kunnen samenkomen om te lachen en te huilen, te praten en te luisteren en waar ze gewoon zichzelf kunnen zijn. Eén is thuiskomen.

Eén richt zich naar alle Vlamingen en wil alle doelgroepen op een gelijkmatige manier bereiken. Eén brengt daarom een breed totaalaanbod met een mix aan kwalitatieve programma’s en genres.

Kernwaarden: empathie, authenticiteit, herkenbaarheid, optimisme, gastvrijheid en gedrevenheid.

Aanbod

Eén zette ook in 2015 in op een combinatie van vertrouwde en nieuwe programmatitels. Eén bracht een mix van verschillende programmagenres: nieuws en informatie, cultuur voor een breed publiek, Vlaamse fictie, documentairereeksen, sport en ontspanning.

Het nieuws- en informatieaanbod bleef ruim en goed bekeken met de Journaals, Koppen, Koppen XL, De zevende dag, Volt en De vrije markt. Bij de grote nieuwsmomenten werden extra journaals of uitzendingen verzorgd.

Niet door de nieuwsdienst geproduceerde programma’s als Ten Oorlog, Via Annemie, Beroepen zonder Grenzen, Wedding Day, Reizen Waes en Voor hetzelfde geld gaven de kijker inzicht in het leven en de samenleving in Vlaanderen en elders in de wereld.

Nieuwe Vlaamse fictietitels in 2015 waren Tom en Harry, Nieuw Texas, Voor wat hoort Wat en T. 

Online

Het bezoekersaantal van één.be steeg tot 106.713 gemiddelde bezoekers per dag (+16,0% tegenover 2014). Het aantal Facebookvrienden van Eén steeg met 37,1% tot 116 513 en het aantal Twitter-volgers steeg met 36,2% tot 61 972. Mede om ook jongeren optimaal te blijven bereiken startte Eén ook een Snapchat-kanaal en is ingezet op het gebruik van Instagram (19 500 volgers). Belangrijke FB-pagina's bleven ook in 2015 Thuis en Dagelijkse kost.

Voor programma's als Hallo Televisie, Ja Jan, Reizen Waes, Het sterkste netwerk, Dagelijkse kost en De allesweter is ingezet op een extra digitaal aanbod. Ten Oorlog II kreeg een apart digitaal platform. Eén digitaal bracht ook digitale beleving vanop evenementen als De Mia's en de Thuisdag.

Acties en evenementen

Ook in 2015 werd de kijker uitgenodigd om Eén-evenementen en programma’s live mee te maken:

- Mei: Thuisdag in Leuven

- Zomer: Pop Up Live op verschillende pleinen en locaties in Vlaanderen, Zomerhit in Blankenberge, de stoel van 1000 zonnen. 

- Reizen: Eén-cruise naar de Middellandse Zee en Thuis-reis naar Bulgarije (betalende formule, line extensions).

- Vanaf augustus: nieuwe 360°/merkbelevingsaanpak, aangestuurd door een merkbelevingsverantwoordelijke bij het netmanagement. Marketing, communicatie, online, promocel en line extensions werken zo voortaan nauwer en op dagelijkse basis samen om de totaalbeleving van Eén voor de kijker te vergroten, ook wat acties en evenementen betreft.

* 16 augustus: seizoenslancering op luchthaven Zaventem: Eén en 30 tv-gezichten verrassen thuiskomende vakantiegangers en maken iedereen warm voor de programma's in het nieuwe tv-seizoen. Ondersteund door een stevige pers- en onlineaanpak en tv-imagospot voor een groot bereik. (Samenwerking marketing, persdienst, online, line extensions)

* oktober: n.a.v. het ingaan van de wintertijd roept de cast van Thuis iedereen in Kortrijk, Mechelen en Hasselt via het tv-signaal van Eén en online op om samen in een verwarmde tent en onder Thuisdekentjes naar de aflevering van die avond te kijken. Tot 700 fans per editie. (Samenwerking marketing, online, productie Thuis, line extensions).

Canvas

De missie van Canvas bestaat erin de kijkers breed geïnteresseerd en in de diepte naar de wereld te laten kijken. Het net biedt de mogelijkheid aan de kijker om aansluiting te blijven vinden bij deze complexe wereld en doet dit aan de hand van informatie, analyse en een dosis relativering.

Canvas richt zich op de mediagebruiker die op zoek gaat naar verdieping en persoonlijke verrijking. Canvas brengt dan ook een gediversifieerd programma-aanbod met een mix van informatie, cultuur, sport, documentaires, humor en fictie.

Kernwaarden: impact, geloofwaardigheid, exploratie, alertheid, uitdaging, geestigheid en gretigheid.

Aanbod

In het voorjaar was er nieuws en duiding met programma’s als Terzake en Reyers Laat. Daarnaast was er per dag een wekelijks afspraak rond vaste thema’s. Op maandag was er exploratie en avontuur met programma’s als Top Gear en Dangerous Roads gevolgd door Extra Time. Dinsdag werd gekenmerkt door Het voordeel van de twijfel waarin filosofische en maatschappelijke thema’s aan bod kwamen en geschiedenisdocumentaires. Ook fictiereeksen waren van de partij. Op woensdag werden eigen geschiedenisprogramma’s Land in de kering en 12 in 40 geserveerd. Ook was er aandacht voor jongeren in het programma Twintigers en aandacht voor architectuur en maatschappij in Archibelge. Donderdag werd gekenmerkt door natuurdocumentaires en Panorama. Vrijdag was er ruimte voor film, muziekdocumentaire en Alleen Elvis blijft bestaan. Zaterdag was er een afspraak met fictie en film. En zondag waren er Fans of Flanders en cultuur met De Canvasconnectie en cultuurdocumentaires.

Vanaf 24 augustus was er de vernieuwing waarbij Canvas toonaangevend wou zijn op gebied van informatie op 5 domeinen: politiek, kunst & cultuur, wetenschappen, economie & ondernemen en sport. Daarnaast wou Canvas ook een alternatief zijn op gebied van fictie en ontspanning.

  • Politiek: Terzake verhuisde naar 22u30 en wordt elke werkdag uitgezonden. Het nieuwe actuaprogramma De afspraak startte om 20u30 en komt van maandag tot donderdag aan bod. Panorama verhuisde naar zondag en op vrijdag was er ook het politieke praatprogramma Keien van de Wetstraat. Radio Gaga was een programma dat vooral maatschappelijke thema’s aan bod liet komen.
  • Kunst & cultuur: Off The Record, Studio Flagey en Alleen Elvis blijft bestaan.
  • Wetenschappen: Wetenschappen redt de wereld met “Misdaad loont niet meer”, “10 miljard mensen voeden”, “Stop de stress”, “Nooit meer dood”, “Stop de opwarming”, “Redt ons uit de file” , “Baby Makers: the Fertility Clinic”, “Expedition to the End of the World”, “The End of Memory”, “Girls with Autism”.
  • Economie & ondernemen: “The Men Who Would Conquer China”,“Silicon Wadi: A High Tech Soap Opera” (Start-ups in Tel Aviv),
  • Sport: Extra Time, Slijk, Karakters reeks 3 en Spul.
  • Fictie en ontspanning: Bevergem. 

Acties en evenenten

Het programma Wetenschap redt de wereld bracht verschillende maatschappelijke uitdagingen onder de aandacht zoals files, misdaad, stress, klimaatsopwarming, doodgaan, … Er werd met Plantyn Uitgeverij samengewerkt zodat de afleveringen van Wetenschap redt de wereld afzonderlijk getoond konden worden in de lessen. Deze content wordt nu geïntegreerd in studiepakketten van middelbare scholen. Scholen hadden toegang tot deze content nog voor ze werden uitgezonden.

Tot slot waren er meet & greets met kunstenaars uit Canvasconnectie (Stan Douglas en Otobong Nkanga) en werden er gastoptredens van De Bevergem Band en Radio Gaga in het kader van De Warmste Week georganiseerd.

 

OP12/Ketnet

OP12 was het derde kanaal van de VRT dat overdag ingevuld wordt door Ketnet en na 20u00 ruimte biedt voor specifieke doelgroepen (o.a. jongeren en buitenlanders in Vlaanderen). OP12 stopte op 1 januari 2015 in onderlinge afspraak tussen de VRT en de Vlaamse regering, mede als gevolg van de besparingen opgelegd in 2015.

Ketnet

Ketnet heeft als missie met een hedendaagse en creatieve mediabeleving in te spelen op de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Kinderen groeien mee met Ketnet, en Ketnet groeit mee met de kinderen.

Kernwaarden: (zelf)ontplooiing, respect, veiligheid, samenhorigheid, optimisme en (daad)kracht.

Aanbod

Onze programmering is gebaseerd op ontwikkelingspsychologische vaardigheden, opgebouwd volgens het ritme van het kind en van de dag. Dat zorgt voor een mix tussen vertrouwde titels/vaste waarden, en voldoende vernieuwing/innovatie. Dagelijkse bieden we onder meer lokaal geproduceerde programma’s rond thema’s en interesses van kinderen, kwalitatieve fictie, nieuws op kindermaat in Karrewiet en maandelijks duiding in Karrewiet Plus aan. Er is ook heel wat aandacht voor cultuur, actualiteit en educatie in verschillende vormen en doorheen verschillende programma’s/projecten. Onze 6 wrappers zorgen telkens voor een goede omkadering en leuke gidsfunctie.

Het aanbod van Ketnet bedekt een brede waaier: informatie (zoals Karrewiet en Karrewiet Plus), cultuur (Kapitein Winokio Grote Notenboot, Symfollies, wrap), educatie (Geonauten, Ben ik familie van), avontuur (Helden, Nachtwacht), humor (Oma en Oma, Lekker windje), quiz (zoals Oude Taart), fictie (De zoon van Artan, D5R, Ghost Rockers, Trollie) en tenslotte liveshows (Kingsize Live, Ketnet Musical).

We proberen onze kijkers ook zoveel mogelijk te betrekken via ketnet.be: vraag van de dag, polls, inzendingen sturen, reageren op vragen, mogelijkheid tot vragen stellen aan gasten in de studio,…

Maar er is meer dan tv alleen. Met evenementen zoals de Ketnet Zomertour zijn we aanwezig in het hele land. Ook de intrede van de Sint en Pennenzakkenrock staat jaarlijks op onze agenda. We werken ook structureel samen met verschillende organisaties zoals bijvoorbeeld het jeugdfilmfestival van Antwerpen. Naar aanleiding van het grootouderproject lanceerde we een lessenpakket voor scholen en met de Sintfilm waren we in 2015 ook voor het eerst ook vertegenwoordigd in de bioscoop.

Acties en evenementen

Ketnet organiseerde samen met Kom Op Tegen Kanker de actie De pet op tegen kanker. Met een themalied en veel redactionele aandacht riepen we alle kinderen op om hun pet de pimpen en deze pet op te zetten op 21 oktober. Die dag werd Ketnet Petnet. Met de opbrengst van deze actie kunnen kinderen met kanker op zomerkamp.

Op woensdagnamiddag 1 april riepen we alle Ketnetters op om buiten te gaan spelen, de zogenaamde ‘Buitenspeeldag’. Er werden die namiddag geen programma’s uitgezonden en ook de website kon niet gebruikt worden. Deze actie kwam tot stand met het ministerie van Jeugd. Ook andere kinderzenders Nickelodeon en VTM Kzoom doen mee aan dit initiatief.

In het voorjaar organiseerde Ketnet de eerste Heldendag in Bokrijk. Die dag konden alle Ketnetters de 4 Helden ontmoeten en zich uitleven op verschillende parcours.

Maar daarnaast hadden we nog een hele reeks eigen events zoals Ketnet Musical, Ghost Rockers-fandagen, Ketnet-fandagen, Ketnet Carnaval, D5R-fandagen, Ketnet Halloween en Ketnet Kerst. Tijdens de zomer trokken we rond met de Zomertour. Op verschillende locaties in Vlaanderen konden kinderen en hun ouders gratis terecht voor leuke optredens en meet & greets.

Het najaar van Ketnet stond in het teken van een grootouderproject. De relatie tussen kinderen en hun grootouders is dan ook heel belangrijk. We maakten tal van programma’s (zoals Oude taart, Ben ik familie van? en Viva Bomma) rond dit thema. Daarnaast was er ook het onlineplatform Het Stambos. Hier werden kinderen aangezet om in interactie te gaan met hun grootouders en een persoonlijke stamboom te maken. Er werden tijdens dit project zo’n 30.000 stambomen gemaakt. Aansluitend bij dit project werd er ook (in samenwerking met Familiekunde Vlaanderen) een lessenpakket gemaakt voor scholen.  

Voor de kleinste Ketnetters trok Kaatje opnieuw door Vlaanderen met een tweede theatershow.

Ketnet werkt ook mee aan de allereerste Vlaamse sintfilm. Deze kwam in oktober in de zalen en wist meer dan 100.000 kinderen en hun ouders te bereiken.