Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van ‘Promojagers BV’ op de platformdiensten Instagram, TikTok en YouTube aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 3 maart 2025 tot en met 28 maart 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
-
‘promojagersbelgie_official’ (Instagram)
-
‘promojagers_belgie’ (TikTok)
-
‘promojagersbelgie’ (Youtube)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Promojagers BV online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (29 augustus 2023, 16 oktober 2023 en 9 juli 2024) werd de vertegenwoordiger van Promojagers BV gecontacteerd naar aanleiding van door Promojagers BV online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Promojagers BV tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Promojagers BV ontkent niet dat er in de bewuste video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist evenmin dat de aanwezige commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt, zoals decretaal voorgeschreven.
Bij geen van de betrokken video’s werd een aanduiding of term toegevoegd die duidelijk zou hebben kunnen wijzen op commerciële communicatie, zoals de woorden “advertentie”, “publiciteit” of “reclame”.
In de voorliggende video’s werden de betrokken merken wel vermeld, maar dit volstaat geenszins om alsnog de commerciële communicatie in deze video’s gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken.
Slechts in één van de drie video’s werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partner”) geactiveerd.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Promojagers BV.
De VRM besluit Promojagers BV te waarschuwen.