Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video “IRL Super Cup FINAL! 🏆 PSG🇫🇷 Vs Tottenham🇬🇧” die op 13 augustus 2025 door ‘Oussama Nacer (Oussifooty BV)’ op het YouTube-kanaal ‘OussiFooty’ werd geplaatst, aan een onderzoek onderworpen.
Er waren reeds eerdere contactmomenten met (het management van) Oussama Nacer (Oussifooty BV) op 16 augustus 2023, 29 augustus 2023 en 5 februari 2024, naar aanleiding van video’s waarin mogelijk commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Hierbij werden telkens de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM toegelicht. Er waren ook nog latere contactmomenten (27 juni 2024 en 11 december 2024) omwille van gelijkaardige feiten.
De betroffen video toont hoe ‘OussiFooty’ (Oussama Nacer) deel mag uitmaken van de openingsceremonie van de UEFA Super Cup, waarbij hij samen met anderen op het veld de vlag zwaait in het midden van het stadion. De sfeer en beleving van het evenement worden gedeeld met de kijkers via een persoonlijke ‘Point of View’-livestream. De video blijft ook niet-lineair beschikbaar via YouTube.
Hierbij wordt herhaaldelijk een wereldwijd online platform voor maaltijdbezorging genoemd als partner die deze ervaring mogelijk heeft gemaakt. Het logo van het desbetreffende platform is bijna gedurende de hele video (met een duurtijd van 48 minuten) duidelijk zichtbaar in de rechterbovenhoek van de video. Het merk wordt ook meermaals auditief, op een positieve wijze, vermeld door ‘OussiFooty’.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Volgens de onderzoekscel van de VRM bevat de betroffen video commerciële communicatie die niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt voor de kijkers.
Wat de herkenbaarheidsvereiste uit artikel 53 van het Mediadecreet betreft, stelt de onderzoekscel vast dat de drie elementen van het CCP niet cumulatief aanwezig waren in de onderzochte video.
Het woord “advertentie”, “publiciteit”, “advertisement” of “advertising” wordt niet vermeld. Het wereldwijd online platform voor maaltijdbezorging wordt auditief en voortdurend visueel vermeld in de video. De ‘platform discosure’-functionaliteit (“bevat betaalde promotie”) werd niet geactiveerd. Aan het begin wordt geen enkele melding gemaakt van de aanwezigheid van commerciële communicatie. De kijker kan niet bij eerste oogopslag zien dat deze video commerciële communicatie bevat.
De protagonist in de video geeft zelf meermaals aan dat het dankzij het betroffen merk is dat hij kan deelnemen aan het evenement en dus de voorliggende video kan maken. Bijgevolg kan bezwaarlijk worden voorgehouden dat de talrijke en positieve vermeldingen belangeloos en louter toevallig zijn.
Er kan dan ook niet anders dan worden besloten dat er bij voorliggende video sprake is van commerciële communicatie voor een wereldwijd online platform voor maaltijdbezorging.
Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Oussifooty BV.
De VRM besluit Oussifooty BV te waarschuwen voor deze inbreuk op het Mediadecreet.