Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Josephine Lecluyse op de platformdiensten Instagram en Tiktok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 mei tot en met 29 mei 2024. Het onderzoek betreft de profielen en kanalen ‘josephinecharlottelecluyse (Instagram) en ‘josephinecharlottelec’ (TikTok).
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Josephine Lecluyse online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (18 oktober 2023, 7 februari 2024 en 11 april 2024) werd Josephine Lecluyse door de VRM gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin mogelijk commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoek blijkt dat drie video’s die in de onderzochte periode werden geüpload commerciële communicatie bevatten die niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt voor de kijkers.
Bij de drie video’s werd enkel de vermelding “gifted” toegevoegd. Deze vermelding werd bovendien niet aan het begin van de beschrijving geplaatst of was onvoldoende duidelijk zichtbaar (moeilijk leesbare lettergrootte). De term “gifted” is niet alleen een Engelse term, die mogelijk niet alle Vlaamse volgers begrijpen, ook wijst de inhoud ervan (in de zin van “geschenk”) onvoldoende duidelijk op de aanwezigheid van commerciële communicatie.
Bovendien blijkt dat bij geen enkele video de ‘platform disclosure’-functionaliteit (vb. “betaald partnerschap”) werd geactiveerd.
De VRM besluit dan ook dat Josephine Lecluyse bij de drie betreffende video’s de commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar heeft gemaakt.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Josephine Lecluyse.
De VRM besluit Josephine Lecluyse te waarschuwen.