Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Stien Edlund op de platformdiensten Instagram, TikTok en YouTube aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 april – 30 april 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘stienedlund’ (Instagram, TikTok en YouTube)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Stien Edlund online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (16 februari 2022, 14 maart 2022, 23 maart 2022, 14 september 2022 en 23 augustus 2023) werd Stien Edlund gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Stien Edlund beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Stien Edlund tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Bij geen enkele van de voorliggende video’s werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaalde partner” of “betaald partnerschap”) geactiveerd.
Bij twee van de drie video’s werd geen aanduiding of term toegevoegd die duidelijk zou hebben kunnen wijzen op commerciële communicatie, zoals “advertentie” of “publiciteit”. Het verweer dat een specifieke video niet afzonderlijk zou dienen te worden gelabeld aangezien deze deel zou uitmaken van een story-reeks, waarvan sommige wel een duidelijke vermelding zouden hebben bevat, kan niet worden gevolgd. De verplichting om commerciële communicatie duidelijk herkenbaar te maken geldt op elk ogenblik. Een duidelijk label moet dan ook aanwezig zijn bij alle video’s die commerciële communicatie bevatten, ook in een story-reeks.
Bij een video werd wel het label “publiciteit” vermeld, echter werd deze niet aan het begin van de beschrijving geplaatst. Daardoor is deze vermelding voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. De kijker dient immers zelf een concrete actie uit te voeren (klikken op de beschrijving of ‘…’) alvorens het label zichtbaar wordt.
De betrokken merken werden wel steeds vermeld.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Stien Edlund.
De VRM besluit Stien Edlund te waarschuwen.