Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Shauni Van Impe op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 april – 30 april 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘shaunivanimpe’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Shauni Van Impe online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (20 september 2023, 2 februari 2024 en 3 oktober 2024) werd Shauni Van Impe gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Shauni Van Impe beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Shauni Van Impe tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Shauni Van Impe ontkent niet dat er in deze video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist de vaststellingen van de onderzoekscel met betrekking tot de drie voorliggende video’s niet.
Wat met name de herkenbaarheid van de betrokken commerciële communicatie betreft, brengt de VRM in herinnering dat het gegeven dat het ontvangen voordeel (of de “soortgelijke vergoeding” zoals bedoeld in de definitie van commerciële communicatie in artikel 2, 5°, van het Mediadecreet) een waardebon of een gratis product betreft, zonder dat er sprake is van een bijkomende betaling in geld voor de video, niet impliceert dat er een aangepaste of mildere verplichting tot herkenbaar maken zou gelden voor dergelijke vorm van commerciële communicatie.
Bij de drie betreffende video’s werd het label “advertentie” geplaatst, maar dit telkens aan het einde van de beschrijving. Hierdoor moet de kijker eerst een concrete actie uitvoeren vooraleer het label zichtbaar wordt (op de beschrijving of ‘…’ of ‘meer’ klikken). De kijker kan de commerciële communicatie in deze video’s dus niet bij de eerste oogopslag gemakkelijk herkennen.
Bij geen enkele video werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap” / “betaalde partner”) geactiveerd. De betrokken merken werden wel vermeld.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Shauni Van Impe.
De VRM besluit Shauni Van Impe te waarschuwen.