Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Sara Vermassen op de platformdienst Instagram aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 3 februari 2025 tot en met 28 februari 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgend profiel:
- ‘saravermassen’ (Instagram)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Sara Vermassen online geplaatste video’s op dit platform.
Reeds eerder (12 september 2023, 24 oktober 2023, 19 december 2023 en 4 juni 2024) werd Sara Vermassen gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Sara Vermassen beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie. Sara Vermassen biedt de volgende niet-lineaire televisiedienst aan: ‘saravermassen’ (Instagram).
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Sara Vermassen tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Sara Vermassen betwist de vaststellingen van de onderzoekscel met betrekking tot de drie voorliggende video’s als dusdanig niet.
Bij 2 van de 3 video’s werd geen aanduiding toegevoegd die van aard was om te kunnen wijzen op commerciële communicatie, waardoor deze niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar was voor volgers en kijkers. Bij 1 video werd de vermelding “gifted” gebruikt, dit volstaat echter niet om de commerciële communicatie in deze video gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken in de zin van artikel 53 van het Mediadecreet. Dit is immers niet alleen een Engelse term, die mogelijk niet alle Vlaamse volgers begrijpen, ook wijst de inhoud ervan (in de zin van “geschenk”) voor de gemiddelde kijker onvoldoende duidelijk op de aanwezigheid van commerciële communicatie.
Bij geen enkele video werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap”) geactiveerd, de betrokken merken werden wel vermeld.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Sara Vermassen.
De VRM besluit Sara Vermassen te waarschuwen.