Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Lynn De Buyser op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 juli 2025 – 31 juli 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘lynndebuyser’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Lynn De Buyser online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (8 maart 2022, 19 april 2022, 9 mei 2022, 14 september 2022 en 28 mei 2025) werd Lynn De Buyser gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Lynn De Buyser beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Lynn De Buyser tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Wat de herkenbaarheid van de betrokken commerciële communicatie betreft, blijkt dat slechts bij twee van de drie video’s in kwestie enige aanduiding in die zin werd gebruikt.
Bij twee video’s wordt weliswaar het woord ‘advertentie’ gebruikt, maar deze vermelding is niet aan het begin van de beschrijving geplaatst. Daardoor is de vermelding voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. De kijker dient immers eerst zelf een concrete actie uit te voeren, namelijk op de beschrijving of ‘meer’ of ‘…’ klikken alvorens het label zichtbaar wordt. Om duidelijk te wijzen op de aanwezigheid van commerciële communicatie, dient een aanduiding echter duidelijk zichtbaar te zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
In de voorliggende video’s werden de betrokken merken wel vermeld.
Bij geen enkele video werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap” of “betaalde partner”) geactiveerd.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Lynn De Buyser.
De VRM besluit Lynn De Buyser te waarschuwen voor deze inbreuk op het Mediadecreet.