Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Luna Cottenier op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 11 november 2024 tot en met 29 november 2024.
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerder door Luna Cottenier online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (28 juni 2023, 13 september 2023 en 19 oktober 2023) werd Luna Cottenier gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
De VRM stelt vast, ondanks de aanwezigheid van commerciële communicatie, dat in de betrokken video’s de ‘platform disclosure’-functionaliteit niet werd geactiveerd.
Bij twee video’s was er helemaal geen aanduiding die eventueel zou hebben kunnen duiden op commerciële communicatie. Bij een video werd de vermelding “gifted” toegevoegd. Dit volstaat echter niet om de commerciële communicatie in deze video gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken in de zin van artikel 53 van het Mediadecreet. Dit is immers niet alleen een Engelse term, die mogelijk niet alle Vlaamse volgers begrijpen, ook wijst de inhoud ervan (in de zin van “geschenk”) voor de gemiddelde kijker onvoldoend duidelijk op de aanwezigheid van commerciële communicatie.
In elk van de drie video’s werden de betrokken merken wel vermeld.
Bijgevolg werd de commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar gemaakt.
Luna Cottenier ontkent niet dat er in de betroffen video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist evenmin dat de aanwezige commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt, zoals decretaal voorgeschreven.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Luna Cottenier.
De VRM besluit Luna Cottenier te waarschuwen.