Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Jolien Demuynck op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 juli – 31 juli 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘joliendemuynck’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Jolien Demuynck online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (25 februari en 29 april 2025) werd Jolien Demuynck gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Jolien Demuynck beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Jolien Demuynck tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Jolien Demuynck onkent niet dat er in deze video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist de vaststellingen van de onderzoekscel met betrekking tot de drie voorliggende video’s als dusdanig niet.
Wat de herkenbaarheid van de betrokken commerciële communicatie betreft, blijkt uit de beelden en de vaststellingen dat slechts bij twee van de drie video’s in kwestie enige aanduiding in die zin werd gebruikt.
In een video werd het woord “advertentie” echter pas achteraf toegevoegd, en dan nog via een slechts zeer kortstondig zichtbaar reactiebericht bij de video, zodat de vermelding in casu niet alleen ontbrak bij het initiële posten van de video, maar ook nadien niet van aard is om door de kijkers te worden opgemerkt als een duidelijke bekendmaking van het commerciële karakter van deze video.
In een andere video werd het woord “advertentie” of “publiciteit” niet vermeld, de platform disclosure-functionaliteit werd dan weer wel geactiveerd. Het loutere feit dat de platform disclosure-functionaliteit werd geactiveerd, is niet van aard om de kijkers voldoende te duiden op het commerciële karakter van de video. Deze bewoordingen (“betaalde partner”/ “betaalde samenwerking”) zijn voor de kijker onvoldoende duidelijk om op basis daarvan de aanwezigheid van commerciële communicatie voldoende herkenbaar te maken. Daarbij komt nog dat de bewoordingen door het platform zelf zijn aangereikt en dus op eender welk moment door het platform kunnen worden aangepast en vervangen.
In een derde video wordt in het geheel geen aanduiding vermeld. Het verweer dat deze video niet afzonderlijk zou dienen te worden gelabeld aangezien deze deel zou hebben uitgemaakt van een reeks video’s, waarvan sommige wel een duidelijke vermelding zouden hebben bevat, kan niet worden gevolgd. Zelfs indien dit laatste het geval was, zou dit immers het ontbreken van een duidelijke vermelding bij de voorliggende video niet hebben kunnen opvangen, aangezien de verplichting om commerciële communicatie duidelijk herkenbaar te maken op elk ogenblik geldt en een duidelijk label dan ook aanwezig dient te zijn bij alle video’s , ook in een story-reeks, die commerciële communicatie bevatten.
In de voorliggende video’s werden de betrokken merken wel vermeld.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Jolien Demuynck.
De VRM besluit Jolien Demuynck te waarschuwen voor deze inbreuk op het Mediadecreet.