Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Jitske Van de Veire op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 mei – 23 mei 25.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘jitskevandeveire’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Jitske Van de Veire online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (6 september 2023, 20 oktober 2023, 11 april 2024 en 9 april 2025) werd Jitske Van de Veire gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Jitske Van de Veire beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Jitske Van de Veire tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Jitske Van de Veire onkent niet dat er in deze video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist de vaststellingen van de onderzoekscel met betrekking tot de drie voorliggende video’s als dusdanig niet.
Wat de herkenbaarheid van de betrokken commerciële communicatie betreft, blijkt uit de beelden en de vaststellingen dat slechts bij twee van de drie video’s in kwestie enige vermelding in die zin werd toegevoegd.
In een video wordt het woord “reclame” (“#gekregen dus #reclame”) gebruikt. Deze vermelding zit echter half verborgen achter de profielnaam en wordt bovendien in een klein lettertype weergegeven, zodat ze in casu niet van aard is om door de kijkers te worden opgemerkt als een duidelijke bekendmaking van het commerciële karakter van deze video.
In een andere video, waarin het woord “advertentie” wordt vermeld, blijkt deze vermelding niet aan het begin van de beschrijving te zijn geplaatst. Daardoor is ook deze vermelding voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. De kijker dient immers eerst zelf een concrete actie uit te voeren, namelijk op de beschrijving of ‘…’ klikken en naar beneden scrollen, alvorens de vermelding pas aan het einde van de tekst zichtbaar wordt tussen een lijst van andere hashtags. Om duidelijk te wijzen op de aanwezigheid van commerciële communicatie, dient een aanduiding echter duidelijk zichtbaar te zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
In een video (op TikTok) wordt tot slot zelfs helemaal geen label vermeld. Het verweer dat deze inhoud slechts tegen vergoeding zou zijn gemaakt voor wat de verspreiding via Instagram betreft, kan in deze echter niet worden aanvaard. Dat de video initieel gemaakt werd voor Instagram is immers niet van aard om er het commerciële karakter aan te ontnemen als deze nadien opnieuw wordt geplaatst op TikTok.
In de voorliggende video’s werden de betrokken merken wel vermeld. Bij geen enkele video werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit geactiveerd.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Jitske Van de Veire.
De VRM besluit Jitske Van de Veire te waarschuwen voor deze inbreuk op het Mediadecreet.