Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Ilias El Kostit op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode 1 mei – 23 mei 25.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘gewooniliasman’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Ilias El Kostit online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (6 januari 2023, 8 november 2024 en 24 maart 2025) werd Ilias El Kostit gecontacteerd naar aanleiding van door hem online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Ilias El Kostit beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie.
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Ilias El Kostit tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Bij twee van de drie video’s wordt weliswaar de vermelding “Advertentie” gebruikt, maar deze was voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. De vermelding wordt namelijk telkens bovenaan links in beeld gebracht in een zeer klein lettertype, zodat zij aan de aandacht van de kijkers ontsnapt en het commerciële karakter van de aldus gelabelde video’s voor hen niet bij de eerste oogopslag duidelijk is bij het bekijken ervan. Bovendien verdwijnt het label bij een video op een gegeven moment bijna volledig achter de profielfoto.
Bij een derde video wordt weliswaar het label “publiciteit” gebruikt, maar deze vermelding is niet aan het begin van de beschrijving geplaatst. Daardoor is ook deze vermelding voor de kijkers niet duidelijk zichtbaar. De kijker dient immers eerst zelf een concrete actie uit te voeren, namelijk op de beschrijving of ‘…’ klikken, alvorens het label zichtbaar wordt. Om duidelijk te wijzen op de aanwezigheid van commerciële communicatie, dient een aanduiding echter duidelijk zichtbaar te zijn op het ogenblik dat de video begint te spelen.
Bij geen enkele video werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaalde partnerschap”) geactiveerd.
De betrokken merken werden wel steeds vermeld.
Uit het voorgaande volgt dan ook dat Ilias El Kostit, bij de drie betreffende video’s die hij tijdens de onderzochte periode heeft geplaatst, commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar heeft gemaakt.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Ilias El Kostit.
De VRM besluit Ilias El Kostit te waarschuwen voor deze inbreuk op het Mediadecreet.