Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Galatea Rommelaere op de platformdiensten Instagram, TikTok en YouTube aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 3 februari 2025 tot en met 28 februari 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘galatearommelaere’ (Instagram en TikTok)
- ‘galatearommelaere6518’ (YouTube)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Galatea Rommelaere online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (17 april 2024, 11 juni 2024 en 26 juli 2024) werd Galatea Rommelaere gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Galatea Rommelaere beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie. Galatea Rommelaere biedt onder meer de volgende niet-lineaire televisiedienst aan: ‘galatearommelaere’ (TikTok).
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Galatea Rommelaere tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Bij een van de drie video’s werd helemaal geen vermelding toegevoegd, bij de twee andere de vermelding “gifted”. Dit is niet alleen een Engelse term, die mogelijk niet alle Vlaamse volgers begrijpen, ook wijst de inhoud ervan (in de zin van “geschenk”) voor de gemiddelde kijker onvoldoende duidelijk op de aanwezigheid van commerciële communicatie.
Bij geen enkele video’ werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit geactiveerd.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Galatea Rommelaere.
De VRM besluit Galatea Rommelaere te waarschuwen.