Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van ‘Emilie Vansteenkiste’ op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 3 maart 2025 tot en met 28 maart 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
-
‘emilie_vansteenkiste’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Emilie Vansteenkiste online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (8 december 2023, 7 februari 2024 en 27 februari 2024) werd Emilie Vansteenkiste gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Emilie Vansteenkiste tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Bij geen van de betrokken video’s werd de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partner” geactiveerd.
Bij geen van de betrokken video’s werd een aanduiding of term toegevoegd die duidelijk zou hebben kunnen wijzen op commerciële communicatie, zoals de woorden “advertentie” of “publiciteit”.
De betrokken merken werden wel visueel vermeld in de video’s, dit volstaat echter niet om alsnog de commerciële communicatie in deze video’s gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Emilie Vansteenkiste.
De VRM besluit Emilie Vansteenkiste te waarschuwen.