Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van Dagmar Tack op de platformdiensten Instagram en TikTok aan een onderzoek onderworpen, dit in de periode van 3 februari 2025 tot en met 28 februari 2025.
Het monitoringsonderzoek had betrekking op volgende profielen en kanalen:
- ‘dagmaraesthetics’ (Instagram en TikTok)
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in eerdere door Dagmar Tack online geplaatste video’s op deze platformen.
Reeds eerder (15 september 2022, 17 november 2022, 6 februari 2024 en 20 november 2024) werd Dagmar Tack gecontacteerd naar aanleiding van door haar online geplaatste video’s waarin commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt. Daarbij werd telkens duidelijk gewezen op de betreffende verplichtingen uit het Mediadecreet en werd ook verwezen naar de VRM-website voor meer informatie rond de regelgeving en meer bepaald het ‘Content Creator Protocol’ van de VRM.
Beslissing van de VRM:
Uit het onderzoeksrapport van de onderzoekscel van de VRM blijkt dat Dagmar Tack beschouwd dient te worden als een Vlaamse omroeporganisatie die onderworpen is aan de verplichtingen uit het Mediadecreet, met name bij het aanbieden van commerciële communicatie. Dagmar Tack biedt onder meer de volgende niet-lineaire televisiedienst aan: ‘dagmaraesthetics’ (Instagram).
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat Dagmar Tack tijdens de onderzochte periode drie video’s met commerciële communicatie online heeft geplaatst waarbij de drie elementen uit het CCP telkens niet cumulatief aanwezig waren.
Dagmar Tack ontkent niet dat er in de betrokken video’s sprake is van commerciële communicatie en betwist evenmin dat de aanwezige commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt, zoals decretaal voorgeschreven.
Uit de vaststellingen en de beelden blijkt dat, ondanks de aanwezigheid van commerciële communicatie in de drie video’s, bij geen enkele video de ‘platform disclosure’-functionaliteit (“betaald partnerschap”) werd geactiveerd.
Verder werd bij geen van de video’s een aanduiding of term toegevoegd die duidelijk zou hebben kunnen wijzen op commerciële communicatie, zoals het woord “advertentie” of “publiciteit”, waardoor de commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar was voor de volgers en kijkers.
Dat in twee van de drie video’s de betrokken merken wel werden vermeld, volstaat evenmin om alsnog de commerciële communicatie in deze video’s gemakkelijk als zodanig herkenbaar te maken.
De VRM besluit dat op deze manier commerciële communicatie niet als dusdanig gemakkelijk herkenbaar werd gemaakt. Bijgevolg werden de bepalingen van artikel 53 van het Mediadecreet geschonden.
Bij het bepalen van de sanctie wordt rekening gehouden met het gegeven dat deze regelgeving vrij nieuw is voor content creators, influencers en vloggers (ook al werden zij reeds uitvoerig geïnformeerd) en dergelijke inbreuk voor het eerst bij VRM-beslissing wordt vastgesteld bij Dagmar Tack.
De VRM besluit Dagmar Tack te waarschuwen.