Korte samenvatting van de beslissing:
De uitzendingen (3 juli 2025, 17u-23u) van 6 verschillende televisieomroeporganisaties werden door de VRM onderzocht. Het betreft onder meer de uitzendingen van VRT CANVAS (VRT).
Tijdens de onderzochte periode werd een sponsorvermelding uitgezonden tijdens de 30 seconden durende programma-aankondiging van ‘Zomernachtconcert uit Schönbrunn’. De sponsorvermelding duurt 5 seconden, bevat achtergrondmuziek en vertoont het logo van een horlogemerk, de exclusieve sponsor van het Wiener Philharmoniker orkest en van het Zomernachtconcert. Deze sponsorvermelding bevat geen sponsoridentificatie.
Beoordeling en beslissing van de VRM:
Artikel 91, eerste lid, 3°, van het Mediadecreet schrijft voor dat kijkers duidelijk moeten worden gewezen op het bestaan van een sponsoringovereenkomst. Een sponsorvermelding, ook in aankondigingsspots, dient daartoe een duidelijk identificerend element te bevatten: een duidelijk logo en/of auditieve en/of geschreven tekst.
Uit de beelden en het onderzoek blijkt dat de uitgezonden sponsorvermelding geen duidelijk identificerend element als sponsor bevat. VRT erkent dat dit een vormelijke tekortkoming betreft die over het hoofd werd gezien.
VRM besluit dan ook dat VRT een inbreuk heeft begaan op artikel 91, eerst lid, 3°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat recent geen dergelijke inbreuken bij VRT werden vastgesteld.
De VRM besluit VRT te waarschuwen voor deze inbreuk.