Korte samenvatting van de beslissing:
Procedure en feiten
De onderzoekscel van de VRM heeft de online video’s van ‘CDMC Works BV’ op de platformdienst YouTube, meer bepaald het profiel ‘Celine Dept’, aan een onderzoek onderworpen in de periode 24 juli 2024 – 6 augustus 2024.
Aanleiding voor het onderzoek waren indicaties dat commerciële communicatie niet gemakkelijk als zodanig herkenbaar werd gemaakt in online geplaatste video’s op dit kanaal.
Tijdens de onderzochte periode stelde de onderzoekscel van de VRM op dit profiel drie video’s vast waarin volgens haar sprake is van commerciële communicatie (overeenkomstig artikel 2, 5°, van het Mediadecreet) voor ‘Juventus FC’.
In deze video’s wordt volgens de onderzoekscel immers het merk en imago van ‘Juventus FC’ gepromoot, waarvoor omroeporganisatie CDMC Works BV, waarvan bestuurder Céline Dept zichzelf ook publiek als ‘digital creator’ van het ‘Juventus Creator Lab’, een financiële betaling en/of een ander voordeel of vergoeding ontving.
Beoordeling:
De VRM dient steeds in concreto, geval per geval, te beoordelen, op basis van het geheel van voorliggende feiten, of sprake is van commerciële communicatie. Indien er sprake is van commerciële communicatie moet de VRM beoordelen of deze gemakkelijk als zodanig herkenbaar is.
De VRM neemt nota van het verweer dat CDMC Works BV voor de drie voorliggende video’s geen andere werkwijze heeft gehanteerd dan voor gelijkaardige redactionele video’s inzake andere voetbalclubs. Er werd zelf ingestaan voor de reis- en verblijfskosten. Er kan aldus bezwaarlijk worden voorgehouden dat hier sprake is van een specifiek voordeel in ruil waarvoor zij een bepaalde voetbalclub, als het ware als product, zou hebben gepromoot aan de hand van commerciële inhoud. Verder kan het verweer worden aanvaard dat in dit geval geen promotie wordt gevoerd voor goederen of diensten die Juventus FC zou aanbieden.
Uit de informatie waarover de VRM beschikt, kan in dit geval niet worden opgemaakt dat de drie betrokken video’s commerciële communicatie voor ‘Juventus FC’ zouden uitmaken in de zin van artikel 2, 5°, van het Mediadecreet, en dus gemakkelijk als zodanig herkenbaar hadden moeten worden gemaakt overeenkomstig artikel 53 van hetzelfde decreet.
Bijgevolg worden geen inbreuken vastgesteld op artikel 53 van het Mediadecreet.
Op de hoogte blijven van het nieuws van de VRM?
Linkedin: Onze pagina kan bereikt worden via deze link.
Of schrijf in op onze nieuwsbrief