De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (16 januari 2020, 17u-23u), waaronder VTM.
De VRM is van oordeel dat enkele van de uitgezonden sponsorvermeldingen verder gaan dan het vermelden van een baseline of imago-ondersteunende boodschap. Een sponsorvermelding mag volgens het Mediadecreet promotionele elementen bevatten, maar deze mag niet rechtstreeks aanzetten tot consumptie, de boodschap moet zich op promotioneel vlak beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. Anders dan bij reclame is terughoudendheid vereist bij deze vorm van commerciële communicatie.
De VRM dient steeds in concreto te beoordelen, op basis van het geheel van voorliggende feiten, of een sponsorvermelding al dan niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat, wat volgens het Mediadecreet verboden is.
De VRM meent dat de betrokken sponsorvermeldingen verder gaan dan het geven van meer bekendheid aan een product of een imago-ondersteunende boodschap, waartoe een sponsorvermelding zich volgens het Mediadecreet dient te beperken.
Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM niet voorbijgaan aan het meervoudige karakter van de inbreuken en aan het gegeven dat bij DPG Media reeds herhaaldelijk gelijkaardige inbreuken werden vastgesteld (die gesanctioneerd werden met een administratieve geldboete). De VRM besluit voor deze nieuwe inbreuken een administratieve geldboete van 15.000 euro op te leggen.