8. Content Creator Protocol (CCP)

Het Content Creator Protocol (CCP) werd in december 2021 gepubliceerd en ter beschikking gesteld op de website van de VRM. Dankzij het CCP kunnen Vlaamse content creators, vloggers en influencers op eenvoudige wijze terugvinden hoe zij hun video's conform de mediaregelgeving kunnen plaatsen op sociale mediaplatformen (zoals YouTube, Instagram, TikTok, Twitch en andere).

Het CCP bestaat uit drie thema’s: commerciële communicatie op sociale media (1), commerciële communicatie en content gericht op minderjarigen (2) en verbod op haatspraak en geweld (3).

In 2024 werden 188 unieke content creators persoonlijk gecontacteerd door de Social Media Watchers van VRM en werden tal van vragen beantwoord.

Eind 2024 volgde de VRM volgend aantal accounts en kanalen:

Instagram: 2.200 (+44% versus eind 2023)
TikTok: 2.205 (+79% versus eind 2023)
YouTube: 710 (+28% versus eind 2023)
Twitch: 569 (+2% versus eind 2023)

De VRM monitort deze accounts en kanalen op de toepassing van de mediaregelgeving, met focus op duidelijke herkenbaarheid van commerciële communicatie.

Deze monitoring heeft ertoe geleid dat de algemene kamer in 2024 19 beslissingen heeft genomen betreffende content creators die commerciële communicatie in hun online video's niet duidelijk herkenbaar hebben gemaakt. In 18 gevallen was er sprake van een inbreuk op het Mediadecret. Daarbij werd 15 maal een waarschuwing uitgesproken, in drie gevallen werd een administratieve geldboete van 1.500 euro opgelegd.

In december 2024 voerde de VRM opnieuw een onderzoek naar het gebruik van de labels "advertentie", "publiciteit" en "reclame" door de Vlaamse content creators. Hierbij werden 2.829 video's bekeken op de verschillende socialemediakanalen (YouTube, Instagram, TikTok en Twitch). 14% van deze video's bevatten commerciële communicatie (exclusief zelfpromotie). In 82% (afhankelijk van het socialemediakanaal) van deze video's waren de labels "advertentie", "publiciteit" of "reclame" in één oogopslag duidelijk zichtbaar, werd het merk vermeld en werd dit eventueel aangevuld met de platformaanduiding.

Deze resultaten van dit onderzoek bevestigen opnieuw de positieve tendens van het duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie door Vlaamse content creators.

De Vlaming kan dus, sinds de publicatie van het CCP drie jaar geleden en het uitoefenen van het toezicht op deze regelgeving door VRM, beter herkennen wanneer de bekeken video's op sociale mediaplatformen commerciële communicatie bevatten.