3.1.3.2 Analyse op basis van financiële gegevens
3.1.3.2.1 Persagentschappen
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
|
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Agentschap Belga nv |
1.460.611 |
6.157266 |
18.260.171 |
18.719.301 |
-330.294 |
-21.595 |
124.3 |
Jan Verbeke Producties bvba |
-10.166 |
481695 |
1.589.224 |
- |
86.011 |
80.623 |
21,2 |
Tabel 79: Financiële gegevens 2015 persagentschappen
In hoofdstuk 1 stelden we dat Belga het belangrijkste Belgische persagentschap is. Ook in de financiële cijfers kunnen we zien dat het vele malen groter is dan een ander persagentschap dat hier in opgenomen is, Jan Verbeke Producties. Van het persagentschap IPS Vlaanderen zijn geen openbare cijfers beschikbaar.
3.1.3.2.2 Fotoagentschappen
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Photo News nv |
356.732 |
1.032.613 |
- |
- |
304.524 |
295.366 |
9 |
Reporters nv |
322.487 |
1.376.754 |
- |
- |
-88.514 |
-151.530 |
15,5 |
Image Globe nv |
293.812 |
346.548 |
- |
- |
-12.525 |
-7.832 |
- |
Isopix bvba |
165.194 |
489.000 |
- |
- |
79.337 |
68.890 |
6,2 |
Wouters en Fasseur bvba |
137.039 |
201.318 |
- |
- |
-9.31 |
-9.871 |
1,1 |
Pixelmind bvba |
80.856 |
111.627 |
- |
- |
30.713 |
30.474 |
- |
Tabel 80: Financiële gegevens 2015 fotoagentschappen
3.1.3.2.3 Mediacentrales
Mediacentrales zorgen ervoor dat publiciteitsruimten in verschillende media opgevuld worden met advertenties. Ze beheren de reclamebudgetten van adverteerders en kopen hiermee reclameruimte aan.
In Tabel 81zijn de financiële gegevens van 2015 van de belangrijkste mediacentrales weergegeven. Van de ondernemingen Omnicom Media Group, PHD Media en Vivaki Belgium waren op het moment van redactie geen cijfers van 2015 beschikbaar. De ondernemingen Vizeum, Posterscope, Carat, iProspect en Amnet zijn dochterondernemingen van Dentsu Aegis Network.
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Dentsu Aegis Network nv |
8.213.915 |
59.945.126 |
143.922.437 |
156.244.935 |
1.001.075 |
1.928.911 |
85,6 |
MindShare nv |
3.460.081 |
28.824.645 |
83.678.413 |
84.645.628 |
447.686 |
706.129 |
40,3 |
Vizeum Belgium nv |
1.914.775 |
20.565.755 |
51.835.858 |
51.837.521 |
354.829 |
343.190 |
6,8 |
Posterscope Belgium nv |
1.430.927 |
14.320.689 |
46.301.331 |
46.520.817 |
388.768 |
575.769 |
8 |
Carat Belgium nv |
1.396.460 |
39.228.091 |
121.234.242 |
121.237.359 |
299.839 |
297.940 |
11,9 |
Mediabrands Belgium nv |
1.392.444 |
58.546.366 |
222.831.892 |
222.831.892 |
-2.178.110 |
-894.656 |
107,7 |
iProspect nv |
1.255.899 |
5.441.747 |
12.121.477 |
12.125.122 |
124.681 |
124.117 |
15,1 |
Havas Media Belgium nv |
1.170.459 |
49.017.517 |
131.455.270 |
133.676.648 |
2.017.204 |
2.018.319 |
65,6 |
Maxus Belgium nv |
790.166 |
18.361.835 |
35.913.922 |
35.951.655 |
183.135 |
313.780 |
10,6 |
Mediaedge: CIA Belgium nv |
641.193 |
26.558.359 |
55.685.342 |
55.975.388 |
-1.260.768 |
-1.033.063 |
32,8 |
Amnet Belgium nv |
565.434 |
2.351.809 |
4.913.456 |
4.914.730 |
695.077 |
693.930 |
5 |
Space nv |
349.014 |
47.108.534 |
162.559.820 |
163.133.543 |
127.861 |
176.144 |
70,9 |
Mediaplus Belgium nv |
-385.673 |
4.547.761 |
22.691.303 |
23.249.409 |
-42.394 |
-139.158 |
3,7 |
Tabel 81: Financiële gegevens 2015 mediacentrales
3.1.3.2.4 Uitgevers van dagbladen
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
307.217.532 |
542.578.527 |
243.043.359 |
289.629.855 |
1.032.192 |
115.832.394 |
792,1 |
Mediahuis nv |
32.781.554 |
255.574.064 |
325.817.868 |
341.815.751 |
10.492.943 |
4.415.645 |
904,7 |
Mediafin nv |
6.275.245 |
38.231.721 |
59.219.708 |
61.124.643 |
7.584.855 |
8.132.974 |
224 |
Tabel 82: Financiële gegevens 2015 uitgevers van dagbladen
In november 2013 werd de oprichting van de joint venture Mediahuis door Concentra en Corelio een feit. In de loop van 2014 werden nog verschillende activa overgebracht van Concentra, Corelio en De Vlijt. Ook nam Mediahuis het Nederlandse NRC Media over. Terwijl in 2014 nog een bedrijfsverlies van 1,4 miljoen euro werd geboekt, werd in 2015 voor het eerst winst gemaakt. Een groot deel van de winst is toe te schrijven aan de overname van NRC Media, maar er zijn ook efficiëntiewinsten door de samenwerking tussen de twee uitgeverijen.[127] Het aantal werknemers is afgenomen t.o.v. 2014 (904,7 in 2015 tov 969,7 in 2014).
Het eigen vermogen van De Persgroep Publishing is vervijfvoudigd t.o.v. 2014 wegens enerzijds de overname door fusie van haar dochter Depefin en anderzijds wegens overgedragen winst. De Persgroep Publishing behaalde een bedrijfswinst van 1 miljoen euro (t.o.v. 12,8 miljoen euro in 2014). Vooral de hoge bedrijfskosten haalden de winst in 2015 naar beneden. Dankzij hoge financiële opbrengsten (o.a. een dividend van Mecom) bedraagt de totale winst vóór belastingen maar liefst 15,8 miljoen euro (t.o.v. 0,5 miljoen euro in 2014).
De balanscijfers en bedrijfsopbrengsten van Mediafin liggen in dezelfde lijn als die van 2014. De winstcijfers stegen: de winst vóór belasting in 2015 ligt 40% hoger dan in 2014. Ook het aantal werknemers is toegenomen.
Figuur 62: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers dagbladen - tekstuele beschrijving figuur 62
Bron: VRM op basis van informatie NBB
De bedrijfswinst en de winst vóór belasting kennen een schommelende evolutie tot 2011. In 2013 en 2014 daalde de winst van het boekjaar vóór belasting vooral door een grote waardevermindering op financiële vaste activa bij De Persgroep Publishing en door hoge kosten (waaronder herstructureringskosten) bij Mediahuis. De grote sprong in winst vóór belasting is bijna uitsluitend toe te schrijven aan de winst van 115 miljoen euro die De Persgroep Publishing boekte.
Vanaf 2014 maakt het gemiddeld aantal werknemers een grote sprong. Dit heeft te maken met het grote aantal werknemers die in de joint venture Mediahuis werd ondergebracht.
3.1.3.2.5 Uitgevers van tijdschriften
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
307.217.532 |
542.578.527 |
243.043.359 |
289.629.855 |
1.032.192 |
115.832.394 |
792,1 |
Roularta Media Group nv |
105.135.137 |
349.733.533 |
279.201.780 |
292.198.059 |
9.134.136 |
52.563.116 |
961,7 |
Sanoma Media Belgium nv |
29.940.494 |
79.964.180 |
109.735.757 |
117.743.658 |
-20.314.947 |
-2.792.292 |
330,6 |
Senior Publications nv |
14.570.482 |
17.412.870 |
6.758.407 |
6.872.593 |
681.276 |
653.119 |
16,5 |
Produpress cva |
9.212.766 |
12.262.114 |
10.279.169 |
11.044.368 |
-119.609 |
-102.627 |
42,6 |
Humo nv |
7.660.851 |
15.183.898 |
23.565.498 |
23.678.416 |
3.368.259 |
3.411.380 |
37,3 |
Drukkerij en Uitgeverij Halewijn nv |
6.662.248 |
8.850.635 |
10.213.649 |
10.501.988 |
296.406 |
411.976 |
57,6 |
Uitgeverij Cascade nv |
4.041.068 |
6.183.997 |
7.438.165 |
8.042.023 |
688.513 |
725.181 |
25,3 |
Edition Ventures nv |
790.307 |
5.811.187 |
- |
- |
40.865 |
4.718 |
26,6 |
Mediageuzen nv |
771.094 |
6.122.760 |
- |
- |
149.906 |
85.040 |
5,1 |
Edition Ventures Woman nv |
497.871 |
2.884.266 |
6.221.921 |
- |
49.702 |
7.841 |
27 |
Psycho Media Belgium nv |
-136.579 |
1.049.363 |
- |
- |
130.897 |
123.938 |
4,8 |
Roularta Healthcare nv |
-916.713 |
1.382.614 |
5.769.303 |
5.906.172 |
574.478 |
552.889 |
21,4 |
Tabel 83: Financiële gegevens 2015 uitgevers van tijdschriften
De magazinemarkt gaat al een aantal jaar door een moeilijke periode. Een dalend aantal betalende lezers, krimpende advertentie-inkomsten en dit vaak gecombineerd met herstructureringen voor een beter bedrijfsmodel, leiden tot tegenvallende cijfers voor uitgeverijen.
Roularta Media Group kende zowel in 2012, 2013 als in 2014 mindere jaren door dalende advertentie-inkomsten in combinatie met herstructureringen en waardeverminderingen. Vooral op de activiteiten in Frankrijk dienden minwaardes te worden geboekt. Begin 2015 werden de Franse activiteiten verkocht. Op die manier slaagde Roularta Media Group er in 2015 in om opnieuw winst te boeken. Terwijl het boekjaar 2014 werd afgesloten met een verlies vóór belasting van 140 miljoen euro, werd in 2015 een winst vóór belasting van 52,6 miljoen euro geboekt.
De bedrijfswinst van De Persgroep Publishing was in 2015 wegens hoge bedrijfskosten eerder bescheiden (1 miljoen euro) zoals we hierboven bij de bespreking van de uitgeverijen van dagbladen reeds zagen. De totale winst vóór belastingen bedroeg echter dankzij hoge financiële opbrengsten maar liefst 115,8 miljoen euro (t.o.v. 0,5 miljoen euro in 2014). We zullen in Figuur 63 zien dat deze de cijfers de grafiek volledig bepalen.
Sanoma Media Belgium is sinds 2013 verlieslatend. Sinds eind 2013 zocht het Finse moederbedrijf een overnemer voor de Belgische activiteiten. Uiteindelijk werden in 2015 enkele titels aan De Persgroep verkocht. In 2015 daalden de omzet en bedrijfsopbrengsten t.o.v. 2014. Doordat de daling van de omzet groter is dan de daling in de bedrijfskosten, is het bedrijfsverlies in 2015 maar liefst tien keer groter dan in 2014 (20 miljoen euro in 2015 t.o.v. 2 miljoen euro in 2014). Dankzij de verkoop van enkele van haar tijdschriften, ondergebracht onder ‘uitzonderlijke opbrengsten’, is het totale verlies vóór belastingen beperkt tot 2,8 miljoen euro.
Think Media Magazines ging in 2015 failliet. Haar titels werden deels overgenomen door Uitgeverij Cascade en deels door Mediageuzen. Het bedrijf Mediageuzen is in de handen van de stichter van Think Media (en Think Media Magazines) en zijn partner en is op hetzelfde adres geregistreerd.
Humo werd in december 2015 overgenomen door De Persgroep Publishing via fusie. De onderneming zal vanaf volgend jaar niet meer apart worden opgenomen.
Van Minoc Media Services waren de cijfers voor 2015 op het moment van redactie nog niet beschikbaar.
Figuur 63: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers weekbladen - tekstuele beschrijving figuur 63
Bron: VRM op basis van informatie NBB
In Figuur 63 zien we dat de bedrijfsopbrengsten van de uitgeverijen van weekbladen ongeveer stabiel gebleven zijn in de afgelopen tien jaar. De bedrijfswinst zit echter - vooral sinds 2011 - in dalende lijn. In de winst vóór belasting zitten grote schommelingen. De sterke dalingen in 2012, 2013 en 2014 zijn voornamelijk te wijten aan de negatieve cijfers van Sanoma en Roularta. De sterke stijging in 2015 heeft te maken met een zeer hoog winstcijfer van De Persgroep Publishing, zoals hierboven besproken.
Het aantal werknemers steeg in 2015. Deze stijging is toe te wijzen aan Roularta Media Group: hun aantal werknemers steeg met de helft. De verklaring is te vinden in de fusies van enkele dochterondernemingen met het moederbedrijf. De werknemers van de voormalige dochterondernemingen werden mee overgenomen.
3.1.2.3.6 Gratis pers
Tabel 84: Financiële gegevens 2015 uitgevers gratis pers geeft voor de 15 grootste uitgevers van gratis pers enkele financiële gegevens.
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
De Persgroep Publishing nv |
307.217.532 |
542.578.527 |
243.043.359 |
289.629.855 |
1.032.192 |
115.832.394 |
792,1 |
Roularta Media Group nv |
105.135.137 |
349.733.533 |
279.201.780 |
292.198.059 |
9.134.136 |
52.563.116 |
961,7 |
Mediahuis nv |
32.781.554 |
255.574.064 |
325.817.868 |
341.815.751 |
10.492.943 |
4.415.645 |
904,7 |
Tips nv |
1.425.198 |
2.162.689 |
- |
- |
98.259 |
80.511 |
17 |
Bode Van Schoten bvba |
765.161 |
176.763 |
- |
- |
47.201 |
40.333 |
6 |
Kempenklok nv |
748.213 |
1.078.571 |
- |
- |
115.663 |
99.287 |
2,3 |
Crescendo nv |
695.862 |
1.707.186 |
- |
- |
167.102 |
141.738 |
6,1 |
Publico-Print bvba |
530.868 |
534.794 |
- |
- |
-11.738 |
-12.617 |
0,8 |
Vacature cvba |
474.347 |
3.775.532 |
10.033.307 |
11.129.895 |
-191 |
-7.390 |
10 |
Impuls Media bvba |
261.664 |
852.185 |
|
|
174.883 |
183.646 |
1 |
Bazuin bvba |
111.694 |
441.336 |
|
|
71.430 |
66.819 |
2,9 |
Evolution Media Group bvba |
51.088 |
1.129.957 |
2.881.513 |
2.901.614 |
-234.560 |
-240.422 |
7,4 |
Mass Transit Media nv |
-3.088.652 |
4.027.173 |
11.020.341 |
12.399.580 |
330.872 |
67.712 |
35,1 |
Corelio Connect Noord nv |
-4.309.800 |
2.905.263 |
15.472.334 |
16.426.839 |
310.346 |
-166.738 |
68,1 |
Tabel 84: Financiële gegevens 2015 uitgevers gratis pers
Figuur 64: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers gratis pers - tekstuele beschrijving figuur 64
Bron: VRM op basis van informatie NBB
Figuur 65: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 - uitgevers gratis pers (met uitzondering van Roularta Media Group, De Persgroep Publishing en Mediahuis) - tekstuele beschrijving figuur 65
Bron: VRM op basis van informatie NBB
In de grafiek in Figuur 64 zijn de cijfers van 31[128] uitgevers van gratis pers opgenomen. De opbrengstcijfers zijn over de afgelopen tien jaar relatief stabiel gebleven. Het gemiddeld aantal werknemers steeg in 2014 en 2015. Dit is toe te wijzen aan Mediahuis en Roularta Media Group, zoals hiervoor bespreken. De winst vóór belastingen schommelt sterk.
We zien echter dat deze evolutie sterk gelijkt op de evolutie in de grafiek van de uitgevers van tijdschriften. De cijfers worden dan ook in grote mate bepaald door de grote spelers zoals Roularta en De Persgroep. Gratis pers vormt slechts een deel van de activiteiten van deze groepen. Winst en verlies van deze ondernemingen wordt niet (volledig) bepaald door hun activiteiten in de gratis pers.
Daarom bekijken we in Figuur 65 de evolutie van de gemiddelde waarden van de uitgevers van wie de voornaamste of enige activiteit gratis pers is. We zien dat de gemiddelde bedrijfsopbrengsten, bedrijfswinsten en aantal werknemers sinds 2006 in dalende lijn zit. De cijfers van winst vóór belasting schommelt sterk, maar heeft ook een dalende trend.
3.1.3.2.7 Distributie geschreven pers
|
Eigen vermogen |
Activa |
Omzet |
Bedrijfs-opbrengsten |
Bedrijfswinst (-verlies) |
Winst (Verlies) van het boekjaar vóór belasting |
Werk- nemers |
Onderneming |
10/15 |
20/58 |
70 |
70/74 |
9901 |
9903 |
9087 |
Bpost nv |
511.728.504 |
1.787.768.656 |
2.168.736.908 |
2.224.277.121 |
416.998.320 |
431.785.529 |
23.882,3 |
Belgische Distributiedienst nv |
100.522.703 |
25.939.532 |
97.003.161 |
98.596.873 |
- |
15.564.199 |
247,7 |
AMP nv |
15.399.897 |
99.123.494 |
347.272.725 |
382.534.218 |
3.728.058 |
2.755.488 |
414,9 |
Imapress nv |
7.457.075 |
17.877.462 |
17.499.280 |
18.858.461 |
219.867 |
-394.906 |
12,2 |
Deltamedia nv |
-1.472.978 |
4.479.748 |
10.764.011 |
12.625.901 |
-1.984.766 |
-5.177.630 |
29,6 |
Tabel 85: Financiële gegevens 2015 distributeurs geschreven pers
Deltamedia, een dochteronderneming van Bpost, verloor in 2016 haar contract met Mediahuis voor de bezorging van kranten in bepaalde regio’s. Het bedrijf zal dan ook haar activiteiten stopzetten.[129]
In de onderstaande Figuur 66: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 distributeurs geschreven perswordt de evolutie van de gemiddelde waarden sinds 2006 voor de distributeurs weergegeven.
Figuur 66: Evolutie gemiddelde waarden sinds 2006 distributeurs geschreven pers - tekstuele beschrijving figuur 66
Bron: VRM op basis van informatie NBB
In tegenstelling tot de uitgeverijen die vanaf 2012 voornamelijk minder winst optekenen, stijgen voor de distributeurs gemiddeld zowel de bedrijfswinst als de winst vóór belasting. De gemiddelde cijfers worden natuurlijk sterk beïnvloed door de cijfers van Bpost. Als we naar de cijfers afzonderlijk kijken, zijn het in feite enkel Bpost en Belgische Distributiedienst die stijgende winstcijfers sinds 2006 optekenen. De bedrijfsopbrengsten van AMP zijn de afgelopen tien jaar elk jaar gedaald, terwijl de winstcijfers schommelen. Het aantal werknemers zit in dalende lijn bij alle distributiebedrijven, behalve bij de Belgische Distributiedienst.
[127] Dumon Pieter, “NRC helpt Mediahuis aan winst”, De Morgen, 26 februari 2016.
[128] Van 20 van hen beschikken we over cijfers tot en met 2015. De overige elf zijn in de loop van de jaren gestopt, overgenomen of er waren nog geen cijfers voor 2015 beschikbaar.
[129] Peter Dirix, Het Nieuwsblad, “Deltamedia gaat dicht: 31 banen sneuvelen”, 15 oktober 2015.