2.1. Onderzoek en innovatie

SD34: VRT Onderzoek & Innovatie doet strategisch en industrieel basisonderzoek op middellange termijn in de domeinen van de creatie, beheer, distributie en consumptie van Radio en Televisie-inhoud. De VRT werkt hierbij samen met actoren in het Vlaamse medialandschap (omroepen, uitgevers, academische partijen, overheid, …).

OD34.1: De VRT ontwikkelt een strategische visie op haar toegevoegde opdracht Onderzoek & Innovatie en werkt daartoe een plan uit waarin zowel aandacht gaat naar het eigen strategisch en industrieel basisonderzoek en naar vraaggedreven onderzoek waarvan de uitvoering buiten de VRT plaatsvindt.

  • De VRT is partner van het Media Innovatie Centrum;

  • VRT Onderzoek & Innovatie stelt de kennis en de resultaten van het strategisch en industrieel basisonderzoek ter beschikking van het Media Innovatie Centrum en de actoren in het Vlaamse medialandschap, inclusief de VRT zelf en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht;

  • VRT Onderzoek & Innovatie werkt samen met o.a. de IBBT onderzoeksgroepen en het IWT en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht.

OD34.2: VRT Onderzoek & Innovatie zorgt voor een proactief verspreidingsbeleid van de opgedane kennis en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht.

  • Op jaarbasis organiseert de VRT minstens 2 workshops waarin de resultaten van de innovatieve projecten aan bod komen.

  • De VRT onderhoudt een website met betrekking tot innovatie, waarop o.a. de resultaten van de innovatieve projecten aan bod komen.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. De VRT een strategische visie op haar toegevoegde opdracht Onderzoek & Innovatie uit te werken en daartoe een plan uit te werken waarin zowel aandacht gaat naar het eigen strategisch en industrieel basisonderzoek als naar vraaggedreven onderzoek waarvan de uitvoering buiten de VRT plaatsvindt;
  2. De VRT partner te zijn van het Media Innovatie Centrum;
  3. VRT Onderzoek & Innovatie de kennis en de resultaten van het strategisch en industrieel basisonderzoek ter beschikking te stellen van het Media Innovatie Centrum en de actoren in het Vlaamse medialandschap, inclusief de VRT zelf en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht;
  4. VRT Onderzoek & Innovatie samen te werken met o.a. de IBBT onderzoeksgroepen en het IWT en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht;
  5. VRT Onderzoek & Innovatie te zorgen voor een proactief verspreidingsbeleid van de opgedane kennis en dit binnen de doelstellingen van de toegevoegde opdracht;
  6. De VRT op jaarbasis minstens 2 workshops te organiseren waarin de resultaten van de innovatieve projecten aan bod komen;
  7. De VRT een website te onderhouden met betrekking tot innovatie, waarop o.a. de resultaten van de innovatieve projecten aan bod komen. 

De VRT stelt dat de afdeling VRT Onderzoek & Innovatie de toegevoegde opdracht ‘Onderzoek en innovatie’ uit de beheersovereenkomst uitvoert.

VRT Onderzoek & Innovatie doet onderzoek naar de creatie, het beheer, de distributie en de consumptie van media-inhoud. De VRT-afdeling werkt aan onderzoeksprojecten op middellange termijn met zowel Vlaamse als internationale partners. Binnen die projecten ontwikkelt VRT Onderzoek & Innovatie concrete “proof of concepts”. Daarbij ligt de focus op het genereren van nieuwe inzichten. 

In de loop van 2015 werd de beheersovereenkomst 2012-2016 tussen de Vlaamse gemeenschap en de VRT vroegtijdig opgeheven. De toegevoegde opdracht Onderzoek & Innovatie is vervallen. In overleg werd een overgangsperiode afgesproken waarbij de lopende projecten nog werden afgewerkt.

Dit zijn de voornaamste projecten die werden voltooid:

  • Providence: de uitwerking van een algoritme om de impact van online content te voorspellen samen Newsmonkey, UGent en VUB.
  • ICoSOLE: de immersieve beleving van live-events zoals festivals en sportwedstrijden in samenwerking met BBC R&D.
  • Steamer: automatische annotatie van audiovisuele en tekstuele media.
  • STON: automatische ondertiteling met taal- en spraaktechnologie.
  • Empathic: technologie die emoties en intenties detecteert en verwerkt, inzetten om tot een betere media-ervaring te komen.
  • Televisie op maat: een gepersonaliseerd aanbod met gebruikersdata.

 

De VRT werkte in 2015 samen met het IWT, de iMinds-groepen, SMIT (VUB), MiX, CUO (KU Leuven) en iLab.o. VRT Onderzoek & Innovatie zetelde in het EBU Technical Committee, het sturende orgaan van EBU Technology & Innovation. VRT Onderzoek & Innovatie nam ook deel aan verschillende EBU-werkgroepen.

Na een testperiode in 2014 werd VRT Sandbox in 2015 structureel opgenomen in de innovatiewerking van de VRT. Met het initiatief willen de VRT, EBU en iMinds samen met start-ups en kmo’s innovatie in de mediasector stimuleren.

Er worden samenwerkingen opgezet voor korte trajecten met de betrokken innovators, die zo de kans krijgen om media-innovatie te testen in een realistische context: de tv-, radio- en digitale productie van de VRT. Dat allemaal letterlijk op de werkvloer van de openbare omroep. In  2015 werden 19 samenwerkingen opgezet rond virtual reality, interactieve video en dashboards voor online redacties.

De VRT ondersteunde de bedrijven zowel op creatief als technologisch vlak, onder andere door het openstellen van de VRT-productievloer en door het delen van haar kennis.

De VRT stelde de resultaten en de kennis van haar strategisch en industrieel basisonderzoek ter beschikking van het MiX en andere actoren van het Vlaams medialandschap. De conferentie Media Fast Forward richtte zich naar de mediasector, en daarnaast lag de focus op de kennisdeling van de onderzoeksresultaten binnen de VRT.  Op het Creative Circle-event werden de projectresulaten van VRT Sandbox voorgesteld aan de mediasector.

De VRT lanceerde al in mei 2012 een website over Onderzoek & Innovatie (http://innovatie.vrt.be). Deze website geeft een overzicht van de onderzoeks- en innovatie-activiteiten van de VRT en de status van de lopende projecten. In het kader van de internationale samenwerking lanceerde de VRT ook een Engelstalige versie (http://innovation.vrt.be).

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.

 

SD35: VRT Onderzoek & Innovatie werkt samen met EBU en met leden van EBU in Europese projecten in de context van strategisch en industrieel basisonderzoek.

OD35.1:VRT Onderzoek & Innovatie neemt deel aan werkgroepen en expert communities van EBU.

OD35.2:VRT Onderzoek & Innovatie neemt deel aan Europese projecten samen met andere EBU- leden, al dan niet gecoördineerd door EBU, in de context van strategisch en industrieel basisonderzoek.

Om deze doelstelling te behalen dient:

  1. VRT Onderzoek & Innovatie deel te nemen aan werkgroepen en expert communities van EBU;
  2. VRT Onderzoek & Innovatie deel te nemen aan Europese projecten samen met andere EBU- leden, al dan niet gecoördineerd door EBU, in de context van strategisch en industrieel basisonderzoek. 

1.       De VRT stelt dat VRT Onderzoek & Innovatie in 2015 sterk in de EBU participeerde, zowel in de expertgroepen als in de sturende organen (onder meer in het Technical Commitee). Onderzoek en Innovatie werkte in Europese projecten samen met de voornaamste Europese broadcast onderzoeksgroepen, namelijk BBC R&D, IRT en Joanneum Research. 

2.       VRT Onderzoek & Innovatie werkte zo mee aan drie Europese projecten :

VRT Onderzoek & Innovatie werkte in 2015 mee aan drie Europese projecten:

  • Empathic (www.empathic.eu) is een ITEA2-project rond contextgebaseerde (media-)toepassingen met bijdrage vanuit acht Europese landen.
  • ICoSOLE is een project in het FP7-programma van de Europese Commissie rond de immersieve beleving van live-events zoals festivals en sportwedstrijden
  • Immersia: dit project over immersiviteit werd goedgekeurd binnen het Europese Horizon2020-traject..

 

CONCLUSIE: De VRT blijkt deze doelstelling behaald te hebben.