2.5 Mediahuis nv

2.5.1      Structuur en aandeelhouders

Op 26 juni 2013 kondigden Corelio en Concentra aan voortaan hun printactiviteiten te bundelen in “Het Mediahuis” (voorlopige naam, ondertussen Mediahuis nv). Beide groepen participeren hierin ten belope van respectievelijk 62% (Corelio nv) en 38% (Concentra nv). Op 25 oktober 2013 werd de oprichting van Mediahuis goedgekeurd door de Belgische Mededingingsautoriteit. De partijen dienden zich wel te engageren tot het behoud van alle krantentitels en te garanderen dat alle krantentitels over een voldoende uitgebouwde redactie van journalisten en/of correspondenten zullen beschikken, inhoudelijk aangestuurd door een eigen hoofdredactie.

Op 19 oktober 2016 werd aangekondigd dat Corelio en Concentra een groot aantal media-activiteiten naar Mediahuis willen overhevelen. De bevoegde mededingingsautoriteiten moeten hier echter nog hun fiat aan geven.

Aandeelhouder

% kapitaal

Corelio nv

62,00%

Concentra nv

38,00%

Totaal

100,00%

Tabel 53: Aandeelhouders Mediahuis nv

Figuur 20: Organigram Mediahuis nv - tekstuele beschrijving figuur 20

2.5.2      Aanbod Mediahuis nv

2.5.2.1      Radio

Concentra en Corelio hebben in Mediahuis enkel hun print- en internetactiviteiten ondergebracht. De groep is dus niet direct actief in de radiosector, hoewel er via de moederhuizen onrechtstreekse verbanden bestaan met radio Nostalgie.

2.5.2.2      Televisie

Er werden geen televisieactiviteiten bij Mediahuis ondergebracht. De groep is dus niet direct actief in de televisiesector, hoewel er via de moederhuizen onrechtstreekse verbanden bestaan met een aantal regionale zenders en de zenders van SBS Belgium nv.

Mediahuis werkt sinds 2016 wel samen met het online contentplatform Jani TV. Mediahuis Connect neemt als regie de commercialisering van Jani TV voor haar rekening. Bovendien ontwikkelt TV-figuur Jani Kazaltisis, naast zijn eigen VIER- en VIJF-programma’s digitale videoformats die exclusief zijn voor Mediahuis en haar titels.

2.5.2.3      Geschreven pers

Mediahuis bundelt het merendeel van de vroegere printactiviteiten van Corelio en Concentra nv. Het betreft de kranten Het Nieuwsblad/De Gentenaar, De Standaard, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en de bijhorende wekelijkse publicaties De Standaard Magazine, ds Weekblad, Het Nieuwsblad Magazine, Fan, Sjiek, Citta en De Markt.

Op 6 september 2016 werd aangekondigd dat Mediahuis haar drukkerij in Printing Partners in Groot-Bijgaarden zou sluiten en dat het drukwerk van de groep voortaan in Beringen zou gebeuren. Strikt genomen is Printing Partners echter een zusteronderneming van Mediahuis, omdat het aandeelhouderschap 50/50 verdeeld is over Concentra en Corelio.

2.5.2.4      Internet

Mediahuis deelt zijn productaanbod in in nieuwsmerken, classifieds en topicals.

Onder de eerste categorie vallen de online versies van de dagbladen hbvl.be, gva.be, nieuwsblad.be en standaard.be.

Onder classifieds worden de zoekertjessite jobat.be (waarin de vroegere gvajob.be en hbvl.jobs vervat zitten), hebbes.be (met nichesites notarisblad.be, huisopwielen.be, boerderijentekoop.be en bedrijfsvastgoedvlaanderen.be), vroom.be (dat het vroegere autokanaal.be en hebbes.be/auto integreert), zimmo.be en koopjeskrant.be gerekend.

De thematische websites xpats.com (The Bulletin), Made in (een digitaal platform dat gerichte bedrijfsinformatie brengt over en voor de verschillende economische regio’s in Vlaanderen), jetmagazine.gva.be, jetmagazine.hbvl.be en inmemoriam.be worden tot de topicals gerekend.

2.5.2.5      Divers en crossmediaal aanbod

De reclameregie van Mediahuis wordt gevoerd door Mediahuis Connect.

Mediahuis Connect commercialiseert samen met SBS het grootste lokale video-aanbod van België, zowel via de websites van VIER en VIJF, als via de websites van De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.

Mediahuis Connect en De Persgroep Advertising bundelen hun krachten via Dailymetrie, de dagelijkse meting van het multimediaal bereik van nieuwsmerken in België, om adverteerders en mediaprofessionals inzichten te bieden over het bereik van de nieuwsmarken via al hun platformen.

In 2016 startte Mediahuis Connect samen met De Persgroep Advertising, IPM Advertising, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia met een geautomatiseerd aankoopplatform voor digitale media: buymedia.be.

Content Connections is de Custom Media, Content Marketing en Brand Activation unit van Mediahuis nv.

Made in, het digitaal ondernemersplatform van Mediahuis voegde in 2015 West-Vlaanderen toe aan haar portfolio.

2.5.2.6      Aanbod buiten Vlaanderen

Mediahuis nam in februari 2015 het Nederlandse NRC Media (dat o.a. NRC Handelsblad, de ochtendkrant nrc.next en tal van digitale varianten overkoepelt) over.

Mediahuis

Contentproductie

Aggregatie

Distributie

Bereik

Radio

 

 

 

 

Televisie

 

 

 

 

Geschreven pers

DE STANDAARD + DE STANDAARD MAGAZINE+ DS WEEKBLAD

 

 

 

HET NIEUWSBLAD/ DE GENTENAAR+ HET NIEUWSBLAD MAGAZINE+ FAN

 

 

 

GAZET VAN ANTWERPEN+ CITTA+ DE MARKT

 

 

 

HET BELANG VAN LIMBURG+ SJIEK+DE MARKT

 

 

 

FLANDERS TODAY

 

 

 

NEWCOMER

 

 

Internet

STANDAARD.BE

 

 

 

NIEUWSBLAD.BE

 

 

 

GVA.BE

 

 

 

HBVL.BE

 

 

 

HEBBES.BE

 

 

 

JETMAGAZINE.HBVL.BE/JETMAGAZINE.GVA.BE

 

 

 

JOBAT.BE

 

 

 

INMEMORIAM.BE

 

 

 

KOOPJESKRANT.BE

 

 

 

MADEIN[…].BE

 

 

 

XPATS.BE

 

 

 

VROOM.BE

 

 

 

ZIMMO.BE

 

 

Divers

MEDIAHUIS CONNECT

 

Figuur 21: Productoverzicht Mediahuis nv