Selecteer het gewenste rapport Toezichtsrapport VRT - 2023Jaarverslag 2023Toezichtsrapport VRT - 2022Jaarverslag 2022Jaarverslag 2021Toezichtsrapport VRT - 2021Toezichtsrapport VRT - 2020Jaarverslag 2020Mediaconcentratie in Vlaanderen 2020Toezichtsrapport VRT - 2019Jaarverslag 2019Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019Toezichtsrapport VRT - 2018Jaarverslag 2018Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018Toezichtsrapport VRT - 2017Mediaconcentratie in Vlaanderen 2017Jaarverslag 2017Toezichtsrapport VRT - 2016Jaarverslag 2016Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016Mediaconcentratie in Vlaanderen 2015Jaarverslag 2015Toezichtsrapport VRT - 2015Toezichtsrapport VRT - 2014Jaarverslag 2014Toezichtsrapport VRT - 2013Mediaconcentratie 2013Toezichtsrapport VRT - 2012Jaarverslag 2012Mediaconcentratie 2012Toezichtsrapport VRT 2011 Inleiding Strategische doelstelling 1: Relevant voor en dicht bij iedereen. KPI 1 - Elk aanbodsmerk maakt belangrijke maatschappelijke thema's bespreekbaar in kwaliteitsvol en ontspannend aanbod KPI 2. De VRT zet in op continu onderzoek dat de directe maatschappelijke impact die mediagebruikers toeschrijven aan aanbod en initiatieven van de VRT in kaart brengt KPI 3. De VRT kan jaarlijks 100 voorbeelden van maatschappelijke relevantie naar voor schuiven, over de verschillende aanbodsmerken heen. KPI 4. De VRT (co)organiseert jaarlijks evenementen die mensen verbinden op het vlak van onder meer maatschappelijke thema's, cultuur, muziek en sport; waarvan minstens 5 culturele evenementen KPI 5. De VRT gaat pro-actief en op structurele basis in overleg over de realisatie van haar publieke opdracht met maatschappelijke stakeholders, de culturele sector, sportorganisaties, de muzieksector en de erkende levensbeschouwelijke strekkingen. KPI 6. De VRT besteedt aandacht aan levensbeschouwing, religie en zingeving middels een vast onderdeel in een wekelijks radioprogramma, minstens 1 podcast, en regelmatige aandacht in video-aanbod (inclusief televisieaanbod). KPI 7. De VRT werkt tegen begin 2022 een strikter beleid uit op het vlak van commerciële communicatie inzake gokken ten opzichte van de bestaande regelgeving. KPI 8. De VRT maakt op basis van de aanbevelingen uit het forensisch rapport van Audit Vlaanderen een actieplan dat de te bereiken resultaten duidelijk bepaalt. Strategische doelstelling 2: Voor iedereen een breed, kwalitatief en in toenemende mate digitaal aanbod. KPI 9. De VRT bereikt met haar aanbod op weekbasis minstens 85% van alle Vlamingen. De VRT bereikt op weekbasis minstens 75 van elke relevante doelgroep (verdeling naar geslacht, leeftijdsgroepen, opleidingsniveau en afkomst). KPI 10. De VRT streeft naar diversiteit in beeldvorming in het gehele intern en extern geproduceerde videoaanbod, uitgezonderd programma-aankoop (waar diversiteit ook een aandachtspunt is). KPI 11. De VRT streeft naar een meer diverse samenstelling van haar personeelsbestand, afhankelijk van de instroom die gerealiseerd kan worden. KPI 12. De VRT maakt haar aanbod toegankelijk voor personen met een auditieve en/of visuele beperking. KPI 13. De VRT besteedt in haar sportaanbod aandacht aan damescompetities, g-sport en 32 sporten. KPI 14. De VRT zet proactief in op het ontwikkelen van digitaal aanbod dat aansluiting vindt bij het veranderend mediagebruik. De VRT maakt haar publieke opdracht waar op nieuwe, relevante platformen (denk aan Instagram en Tiktok). KPI 15. De VRT geeft een overzicht van de evoluties en gemaakte keuzes in de aanbod- en merkenportfolio en hoe die inspelen op het wijzigende mediagebruik. KPI 16. KLAAR en Edubox of gelijkaardige initiatieven worden verdergezet en dragen ertoe bij dat de VRT op een toekomstgerichte manier en vanuit haar educatieve taak connecteert met een jonger publiek. KPI 17. De VRT versterkt haar digitaal bereik door in te zetten op meer geregistreerde gebruikers. Tegen 2025 streven we naar 1 op 2 Vlamingen als geregistreerde gebruikers (hebben dus een VRT-profiel). KPI 18. Van de geregistreerde gebruikers komt minstens de helft één keer per maand in contact/interactie met 1 of meerdere van onze digitale kanalen en is hij/zij dus een actieve gebruiker. Strategische doelstelling 3: Betrouwbare informatie als gemeenschappelijk referentiepunt. KPI 19. De VRT bereikt met de totaliteit van haar informatieaanbod op weekbasis minstens 75% van de Vlaamse bevolking. Ze streeft er naar 65% van de groep 16- tot 24-jarigen te bereiken met haar informatieaanbod. KPI 20. De Vlaming vindt het informatieaanbod van de VRT betrouwbaar. De VRT bevraagt jaarlijks de betrouwbaarheid van haar informatieaanbod op basis van een transparante en representatieve methode. KPI 21. De VRT zal de nodige medewerking verlenen wat betreft de monitoring van haar onpartijdigheid. KPI 22. De VRT investeert in toepassingen die mediagebruikers helpen zich te wapenen tegen desinformatie, indien mogelijk samen met andere partners. KPI 23. De VRT maakt minstens 15 diepgravende onderzoeksjournalistieke verhalen per jaar. KPI 24. Elk aanbodsmerk maakt een informatieaanbod op maat van de gebruikers van haar aanbod. KPI 25. Minstens 55% met groeipad naar 65% tegen het einde van de beheersovereenkomst van de items op VRT NWS (app en website) is duidelijk gerelateerd aan audio- en/of video-aanbod, uitgezonderd items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en fact checks Strategische doelstelling 4: De Vlaamse cultuur en creativiteit stimuleren. KPI 26. Het aandeel van de Vlaamse tv-producties en -coproducties bedraagt ten minste 65% van de totale output op Eén, uitgezonden tussen 18 uur en 23 uur, en op Canvas, uitgezonden tussen 20 uur en 23 uur. KPI 27. De VRT heeft aandacht voor Vlaams en Nederlandstalig product: De VRT verbindt zich ertoe dat op Radio 1, Radio 2, Klara, MNM en Studio Brussel de Vlaamse muziekproducties minstens 25% van de totale muziektijd innemen. KPI 28. De VRT capteert jaarlijks 250 concerten, Vlaamse voorstellingen of festivals voor één of meerdere aanbodsmerken. KPI 29. De VRT besteedt over verschillende aanbodsmerken heen, en los van informatie- en duidingsprogramma's, in haar aanbod jaarlijks aandacht aan ten minste 10 gebeurtenissen, herdenkingsmomenten, initiatieven, ... op het vlak van de Vlaamse identiteit. KPI 30. Elk aanbodsmerk, met uitzondering van Sporza, brengt een cultuuraanbod, aangepast aan de doelgroep van dat merk. KPI 31. Het Journaal van Eén bevat jaarlijks minstens 365 cultuuritems. KPI 32. De VRT introduceert jaarlijks 5 interactieve projecten waarin de mediagebruiker participeert met eigen cultuuraanbod. Strategische doelstelling 5: Durven innoveren en gebruik maken van technologie voor maatschappelijke impact. KPI 33. De VRT doet aan smaakverbreding via algoritmes en curatie. De impact daarvan wordt op continue basis gemeten. KPI 34. De VRT is tegenover de mediagebruiker transparant over het gebruik en de aard van de publieke omroepalgoritmes. KPI 35. De VRT biedt aan elke geregistreerde mediagebruik een gebruiksvriendelijk portaal om zijn gebruikersdata te raadplegen en te beheren. KPI 36. De VRT realiseert jaarlijks minimaal 3 innovatieprojecten in samenwerking met Vlaamse en internationale mediabedrijven, universiteiten en starters. Strategische doelstelling 6: Samen het media-ecosysteem sterk houden. KPI 37. De VRT laat haar samenwerkingsinitiatieven met de mediasector in 2024 evalueren door een onafhankelijke deskundige. KPI 38. De VRT besteedt minimaal 18,25% met een groeipad naar 20% van haar totale inkomsten exclusief ruil, Brussels Philharmonic en herstructureringskosten aan de externe productie. KPI 39. De VRT investeert jaarlijks in de coproductie van minimaal 15 afleveringen documentaires, waarvan minstens 8 auteursdocumentaires (one-off-documentairefilm of afleveringen per reeks). Conclusie Bijlagen Bijlage A: KPI 3 - Voorbeelden van maatschappelijke relevantie. Bijlage B: KPI 13 - Overzicht van sporten op Radio 1, VRT-Televisie en Sporza.be. Bijlage C: KPI 23 - Overzicht van de diepgravende journalistieke verhalen. Bijlage D: KPI 26 - Overzicht van de uitgezonden Vlaamse tv-producties en -coproducties in prime-time op Canvas en Eén. Bijlage E: KPI 27 - Detailgegevens van de verhouding Vlaamse / Nederlandstalige muziek ten opzichte van totaal muziekaanbod. Bijlage F: KPI 28 - Overzicht van de captaties van concerten, Vlaamse voorstellingen of festivals. Bijlage G - KPI 31 - Overzicht van de cultuur- en media-items in Het Journaal 2023 Bijlage H: KPI 39 - Overzicht van de documentaires in coproducties.