De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceert vandaag het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2025’.
De algemene conclusie van het rapport 2025 is dat:
-
De voortschrijdende druk van internationale giganten (GAFAN) en digitalisering van de mediamarkt (waardoor de Vlaamse mediaconsument makkelijk gericht kan bereikt worden) zorgen voor verder afkalvende (advertentie-)inkomsten. Vlaamse mediaspelers werken al geruime tijd samen op dit vlak, maar er blijft ruimte voor een nog breder gedragen alternatief. Steeds meer Vlaamse mediabedrijven voelen de financiële druk toenemen waardoor de lokale diversiteit de komende jaren verder onder druk kan komen te staan.
- Als we de mediagroepen overkoepelend bekijken, zien we dat de omzetscurve de afgelopen drie jaren een licht stijgende trend kent, terwijl de curve van het aantal werknemers in diezelfde periode een licht dalende trend kent. De curve van de bedrijfswinst kende in 2023 een grote terugval en ook in 2024 daalt deze curve verder door de moeilijke, competitieve marktomstandigheden en de oplopende kosteninflatie. Daarenboven kregen sommige bedrijven ook te maken met fors gestegen distributiekosten. Samengevat dalen de marges in 2024 verder ondanks de (gemiddelde) stabilisatie van de omzet.
- Hoewel er niet één speler is die de hele Vlaamse mediasector domineert, blijken veel vormen van horizontale, verticale of crossmediale concentratie te bestaan in en tussen een aantal segmenten van verschillende Vlaamse mediavormen. Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten blijft 80 tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta Media Group en Play Media. DPG Media is als enige actief in alle mediaproducten en ontpopt zich als toonbeeld van een crossmediale mediagroep.

-
De concentraties in de Vlaamse mediasector kunnen een risico inhouden voor de diversiteit van het aanbod.
Op radiovlak blijft het VRT-aandeel meer dan de helft bedragen. Met de overschakeling naar digitale radio komt er wel plaats voor meer radioconcurrentie. Tevens halen de netwerkradio’s (algemeen) al iets meer marktaandeel. Dit zorgt ervoor dat de concurrentiemaatstaven op zenderniveau dalen.
We merken ook de toenemende activiteiten van de dominante televisiedistributeur Telenet in de andere delen van de televisiewaardeketen, maar er zijn tekenen dat dit in de nabije toekomst teruggeschroefd kan worden. Omroeporganisaties proberen dan weer rechtstreeks naar de kijker te gaan met eigen platformen, met een betalende of gratis variant, en heroriënteren zich rond het sterkste omroepmerk (VTM, VRT, Play).
In de markt van de geschreven pers is de dominantie van de krantenmarkt door slechts twee grote uitgevers, DPG Media en Mediahuis, opvallend.
In de magazinemarkt zien we de laatste jaren ook een sterke consolidatiebeweging met twee grote uitgevers: Roularta en DPG Media. - Om een duidelijker zicht te krijgen op de populariteit van de mediamerken over de verschillende mediavormen heen, werkt het CIM aan een nieuw crossmediaal meetsysteem ‘CIM ONE’.
Een gratis gedrukt exemplaar van het rapport kan je hier bestellen