KPI 25. Minstens 55% met groeipad naar 65% tegen het einde van de beheersovereenkomst van de items op VRT NWS (app en website) is duidelijk gerelateerd aan audio- en/of video-aanbod, uitgezonderd items over geschiedenis, cultuur, wetenschap en fact checks.

Van de 35.945 gepubliceerde artikels in 2024, bevatten 24.770 een audio of video fragment. Dat komt neer op 68,9% van de artikels. Cijfers inzake videoconsumptie kenden opnieuw een stijging in 2024. In 2024 had VRT NWS 21% meer videostarts dan in 2023 met maandelijks vaak meer dan 9 miljoen videostarts. Voor audiofragmenten schommelde de starts rond de 1 miljoen per maand.

VRT merkt op dat de manier waarop met video en audio wordt omgesprongen bij VRT NWS radicaal anders is dan toen de KPI werd geformuleerd. Er zit veel meer audio en video buiten de artikels, waardoor de KPI, die louter op artikels geformuleerd was, volgens VRT zijn relevantie heeft verloren. VRT NWS heeft intussen een aparte audio- en videozone. Er worden video’s rechtstreeks vanop de homepage aangeboden. Er zijn verschillende ‘swimlanes’ met video- en audiofragmenten die verschijnen zonder tekst. De inkanteling van de radiowebsites heeft een impact op het audiogebruik bij VRT NWS. VRT NWS biedt namelijk aanzienlijk meer audiofragmenten aan dan twee jaar geleden.

De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 te zijn behaald.