KPI 22. De VRT investeert in toepassingen die mediagebruikers helpen zich te wapenen tegen desinformatie, indien mogelijk samen met andere partners.
De publieke omroep nam verschillende initiatieven om een antwoord te bieden op desinformatie. VRT besteedde, naast datajournalistiek en factchecks, aandacht aan mediawijsheid zodat de mediagebruiker zelf in staat is om desinformatie te detecteren. De publieke omroep gebruikte verschillende platformen en formats om de Vlaming te informeren rond desinformatie.
Voorbeelden uit 2024:
- De podcast Het uur van de waarheid over desinformatie kreeg eind 2024 een hogere frequentie: van één naar twee afleveringen per week.
- VRT NWS behaalde in mei 2024 een officiële erkenning van het European Fact Checking Standards Network (EFCSN).
- VRT NWS nam deel aan het Europese project Elections 24 check. In aanloop naar de Europese verkiezingen bundelde het project alle factchecks van betrouwbare factcheckredacties in heel Europa.
- Op de nws check-pagina van VRT NWS zag de Vlaming alle factchecks verzameld, samen met tips om mediawijs om te gaan met informatie.
De performantiemaatstaf blijkt hiermee in 2024 te zijn behaald.