Het jaarverslag in een notendop

De algemene kamer van de VRM nam in 2014 43 beslissingen. In tegenstelling tot het voorgaande jaar lag het zwaartepunt van die beslissingen niet bij het beslechten van geschillen met betrekking tot de lokale radio's maar wel in de beoordeling van commerciële communicatie (zoals productplaatsing, sponsorboodschappen die aanzetten tot consumptie, de herkenbaarheid van reclame en telewinkelen, het overschrijden van het toegelaten percentage zendtijd besteed aan televisiereclame- en telewinkelspots, ...). In 2014 werden zo 29 beslissingen genomen m.b.t. commerciële communicatie. De sancties waarmee de inbreuken werden gesanctioneerd, variëren van een waarschuwing tot administratieve geldboetes.

De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen nam in 2014 7 beslissingen. Alle beslissingen waren het gevolg van een bij de VRM ingediende klacht. Vier beslissingen hadden betrekking op de internetapplicatie 'Stemtest 2014' van de VRT. Deze klachten werden door de VRM niet ontvankelijk verklaard. In twee andere gevallen (klacht VZW Rooms-katholiek Lekenforum tegen VRT, klacht J.M.D. tegen NV SBS Belgium) bleek de ingediende klacht ongegrond. Voor één klacht werd een waarschuwing uitgesproken (C.F. tegen NV Media Ad Infinitum). 

In het jaarlijks rapport 'Mediaconcentratie in Vlaanderen' heeft de VRM opnieuw een gedetailleerd beeld geschetst van de Vlaamse mediasector en de concentratie die in deze sector bestaat. De VRM kwam tot het besluit dat hoewel er niet één speler is die de hele Vlaamse mediasector domineert, er vele vormen van concentratie (horizontaal, verticaal en crossmediaal) blijken te bestaan tussen en binnen bepaalde mediavormen. Dit zet de diversiteit van het aanbod onder druk. De VRM benadrukte ook dat de oefening om de Vlaamse mediasector af te bakenen steeds moeilijker wordt. Steeds meer worden crossmediale en convergente tendenzen waargenomen. Vlaamse mediagroepen raken onderling steeds meer verstrengeld. Zo bestaan reeds drie mediagroepen uit intersecties van andere Vlaamse mediagroepen (De Vijver Media, Mediahuis en Medialaan).  Mediagroepen zoeken steeds vaker naar mogelijkheden om multimediaal sterk te staan en gaan daarbij wisselende allianties aan.

De VRM stelde in 2014 een stijgende interesse vast in zijn informatie- en communicatieinitiatieven. Zowel de website, nieuwsbrief, twitter-account als het jaarlijkse symposium trekken steeds meer bezoekers. De VRM ontving in 2014 ook 14% meer vragen en meldingen. 

Aan het einde van het jaarverslag situeert de VRM nog enkele bedenkingen en aanbevelingen. Deze hebben te maken met de samenwerkingsvormen voor lokale radio-omroeporganisaties, een retributie voor tijdelijke zendvergunningen, de must-offerverplichting en sponsorvermeldingen.