Conclusie

De VRT heeft bijna alle performantiemaatstaven behaald die in 2024 behaald moesten worden. Eén performantiemaatstaf werd echter nipt niet behaald. Het betreft KPI 18: "Van de geregistreerde gebruikers komt minstens de helft één keer per maand in contact/interactie met 1 of meerdere van onze digitale kanalen en is hij/zij dus een actieve gebruiker. Voorbeelden van een interactie of contact zijn: een video bekijken op VRTNU, luisteren en/of interageren via de radio app, deelnemen aan een online wedstrijd en het bekijken van een item op VRTNWS of Sporza". Eind 2024 telde de VRT 2.116.990 "actieve" profielen tegenover 4.284.025 "geregistreerde" profielen. Dat betekent dat 49,4% van de geregistreerde gebruikers een actieve gebruiker was. VRT zal verdere initiatieven nemen waardoor de activiteitsgraad van Vlaamse gebruikers verder toeneemt. Dat zal er toe bijdragen om het VRT-bereik hoog te houden in het meer gedigitaliseerde medialandschap. Sommige KPI's moeten nog niet behaald zijn in 2024 maar in 2025, het laatste jaar van de huidige beheersovereenkomst. Dat is het geval voor KPI 10 (diversiteit in beeldvorming) en het tweede en derde punt van KPI 11 (diverse samenstelling personeelsbestand). Een extra inspanning om deze doelstellingen binnen de voorziene termijn te behalen, dringt zich dan ook op. KPI 17 (versterking digitaal gebruik door meer geregistreerde gebruikers) moet ook pas worden behaald in 2025 maar deze doelstelling werd door VRT reeds behaald in 2022.

De VRM stelt vast dat de VRT in het kader van het opvolgen van de strategische doelstellingen in 2024 goede resultaten heeft neergezet.