Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM controleerde de uitzending van het programma ‘Iedereen Beroemd’ (VRT1 – 4 november 2024).
In het programma wordt de rubriek ‘Met De Doos In Huis’ uitgezonden, opgedeeld in drie fragmenten doorheen de aflevering. In deze rubriek bezoekt een programmamedewerkster een gezin en legt een opdracht voor waarbij een (geld)prijs van 500 euro kan worden gewonnen. In de betrokken aflevering kan een cadeaukaart van een webwinkel gewonnen worden.
De onderzoekscel van de VRM stelt vast dat het merklogo gedurende 107 seconden getoond wordt, de volledige duurtijd van de rubriek bedraagt 456 seconden. Het merklogo wordt dus gedurende meer dan 23% van de duurtijd van de rubriek getoond.
Het Mediadecreet laat omroeporganisaties toe om commerciële communicatie uit te zenden. Ze moeten hierbij wel rekening houden met de beperkingen en verplichtingen die worden vermeld in het Mediadecreet.
Artikel 100, § 1, van het Mediadecreet bepaalt de voorwaarden waaraan programma’s met productplaatsing moeten voldoen. Zo mogen de producten of diensten in kwestie geen overmatige aandacht krijgen.
De VRM oordeelt dat VRT de limieten overschrijdt van de aandacht die in geval van productplaatsing aan de partner in kwestie mag worden besteed. Er is aldus sprake van overmatige aandacht.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM voorts rekening met volgende elementen:
- Het programma werd in prime time uitgezonden en heeft een groot aantal kijkers bereikt.
- Aan VRT werden in het verleden reeds herhaaldelijk administratieve geldboetes opgelegd voor zeer gelijkaardige inbreuken.
De VRM besluit VRT een administratieve geldboete van 15.000 euro op te leggen.