Korte samenvatting van de beslissing:
De onderzoekscel van de VRM controleerde de uitzending van de programmareeks ‘Z-Business Transformation’ via ‘Kanaal Z’ op 6 maart 2025, 13 maart 2025, 20 maart 2025, 27 maart 2025 en 3 april 2025.
In deze programmareeks stond op bovengenoemde data één van ’s werelds grootste internationale tabaksondernemingen centraal waarvan de voornaamste activiteit bestaat in de productie of verkoop van tabaksproducten.
De onderzoekscel van de VRM stelde vast dat in deze programmareeks vertegenwoordigers van de tabaksonderneming de onbeperkte mogelijkheid kregen om de beschikbaarheid en het gebruik van de rookvrije alternatieven uit het productengamma van het bedrijf doorheen de hele reeks te promoten.
Week na week werd op die manier een vaste opname van een imago- en verkoop bevorderende bedrijfsreportage in het zendschema opgenomen, zonder dat sprake was van een neutraal informerende of journalistiek gebruikelijke benadering, waarbij de achterliggende commerciële doelstellingen van het bedrijf op enige wijze onderzoekend, terughoudend of kritisch werden bekeken.
Beslissing van de VRM:
Artikel 65 van het Mediadecreet bepaalt dat commerciële communicatie over sigaretten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen en andere tabaksproducten verboden is. Artikel 101, 1°, bepaalt dat programma's in geen geval productplaatsing mogen bevatten voor sigaretten en andere tabaksproducten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen, of ondernemingen waarvan de voornaamste activiteit bestaat in de productie of verkoop van die producten.
De VRM oordeelt dat Kanaal Z een inbreuk heeft begaan op deze artikelen.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat inbreuken op bepalingen inzake commerciële communicatie die de bescherming van de gezondheid van eindgebruikers beogen, ernstige inbreuken zijn. Anderzijds wordt rekening gehouden met het beperkte bereik van de betrokken uitzendingen.
De VRM besluit Kanaal Z een administratieve geldboete van 7.500 euro op te leggen.