Korte samenvatting van de beslissing:
De VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (3 augustus 2019, 08u-20u), waaronder Studio 100 TV.
Tijdens de onderzochte periode wordt meermaals een aankondigingsspot uitgezonden. Gedurende de hele spot komt het logo van Ijsboerke duidelijk leesbaar in beeld.
Eveneens wordt meermaals een sponsorboodschap voor KBC uitgezonden. In de spot zit ook een vermelding van een gratis geschenk bij aankoop van de dienst (“Spaar of beleg voor je kind bij KBC en krijg een Bumba-badcape cadeau.”).
Sponsorvermeldingen mogen niet rechtstreeks aanzetten tot consumptie. De boodschap moet zich beperken tot het verhogen van naam-, merk- of productbekendheid. De VRM dient steeds in concreto te beoordelen of een sponsorvermelding al dan niet een rechtstreeks koopbevorderende boodschap bevat, wat volgens het Mediadecreet verboden is.
In beide gevallen besluit de VRM dat niet voldaan is aan de geldende regelgeving. In beide gevallen wordt de kijker rechtstreeks aangespoord tot aankoop. De sponsorvermelding doet meer dan het louter geven van meer bekendheid aan de naam, handelsmerk, imago, activiteiten of producten.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het beperkte marktaandeel van de uitzendingen. Anderzijds kan de VRM er niet aan voorbijgaan dat tijdens de onderzochte periode meerdere inbreuken werden begaan, die meermaals zijn uitgezonden. Bovendien is Studio 100 TV gericht op kinderen. Beide sponsors maken daar gebruik van.
De VRM besluit een boete van 2.500 euro op te leggen.