De VRM controleerde de uitzendingen van diverse televisieomroeporganisaties (28 juni 2018, 17u-23u), waaronder PlattelandsTV.
Tijdens de onderzochte periode wordt bij de programma’s ‘De vier seizoenen van Meise’ en ‘Natuur & Beleving’ een sponsorvermelding vier maal uitgezonden. Deze sponsorvermelding bevat door het duidelijke visuele gebruik van het woord “NIEUW” een specifiek promotioneel element dat aanzet tot consumptie.
Bovendien wordt het woord “NIEUW” in dit geval in beeld gebracht in combinatie met de woorden “NATUURLIJK EN DOELTREFFEND”, waarmee de sponsor evenzeer meer doet dan louter bekendheid geven aan zijn product. Deze woorden houden minstens een positieve, aanprijzende verwijzing in naar de eigenschappen en de werking van het betrokken product.
PlattelandsTV betwist de vaststellingen van de onderzoekscel van de VRM niet en erkent dat zij in de fout is gegaan.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat dergelijke inbreuken voor het eerst worden vastgesteld bij PlattelandsTV, die bovendien heeft aangegeven bijkomende inspanningen te leveren, opdat de geldende mediaregelgeving zou worden gerespecteerd.
De VRM besluit een waarschuwing uit te spreken voor deze inbreuk op het Mediadecreet.