De VRM controleerde de uitzendingen van verschillende televisieomroeporganisaties (19 april 2018, 17u-23u), waaronder Dobbit TV.
Tijdens de onderzochte periode wordt bij het programma ‘Mijn Tuin’ een sponsorboodschap uitgezonden die niet conform de regelgeving is. De sponsorvermelding bevat namelijk promotionele elementen die aanzetten tot consumptie. De sponsorvermelding heeft aldus een wervend karakter, die de kijker rechtstreeks aanspoort tot aankoop. Bijgevolg beantwoordt deze niet aan de bepalingen van artikel 2, 41, van het Mediadecreet en begaat Dobbit zo een inbreuk op artikel 91, 2°, van het Mediadecreet.
Dobbit betwist de vaststellingen van de VRM niet en ziet in dat de desbetreffende sponsorboodschap een schending is van artikel 91, 2°, van het Mediadecreet.
Bij het bepalen van de sanctie kan de VRM er niet aan voorbijgaan dat Dobbit reeds eerder een gelijkaardige inbreuk heeft begaan. De VRM besluit een administratieve geldboete van 1.500 euro op te leggen.