De VRM controleerde de uitzenden van diverse televisieomroeporganisaties (2 augustus 2017, 08u-20u), waaronder Studio100 TV.
Tijdens de onderzochte periode wordt het programma ‘K3 – Pina Colada – Het unieke k3 recept’ twee keer uitgezonden. In het programma maken de meisjes van K3 een ‘pina colada’ volgens hun eigen recept. Bij de toevoeging van het vanille-ijs wordt het logo van ‘Ijsboerke’ duidelijk in beeld gebracht. Ook tijdens het blenden blijft de doos vanille-ijs met het logo duidelijk zichtbaar. Het logo van ‘Ijsboerke’ wordt ongeveer tien seconden duidelijk in beeld gebracht.
Het betreffende programma is een programma dat productplaatsing bevat. Studio 100 betwist dit niet. Echter wordt de kijker hiertoe niet gewaarschuwd op de decretaal vereiste wijze. Het logo voor productplaatsing wordt noch aan het begin, noch aan het einde van het programma getoond.
Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat het om een eerste inbreuk gaat, evenals met het beperkte bereik van het omroepprogramma.
De VRM besluit Studio100 TV te waarschuwen.
Bekijk hier het programma - https://studio100.com/be/nl/k3/pina-colada
Meer weten over productplaatsing? Lees de veelgestelde vragen