Bij de controle van 16 november 2015 (18u-24u) werden ook de uitzendingen van VTM onderzocht.
De VRM stelde vast dat een uitgezonden sponsorvermelding voor ‘Nasa Rhinathiol’ niet conform de regelgeving werd weergegeven.
De VRM meent dat in de betrokken sponsorvermelding de positieve eigenschappen van het product op een rij worden gezet. Hierdoor komen in de betrokken sponsorvermelding onmiskenbaar promotionele elementen voor.
Voordat het product en diens functionaliteiten worden vermeld, wordt de kijker aangesproken en wordt een vraag gesteld. De combinatie van de vraag aan de kijker en de daaropvolgende verwijzing naar het product met opsomming van de promotionele kenmerken van het product, moet worden beschouwd als een rechtstreeks aansporen tot aankoop ervan.
De VRM besluit dat VTM een inbreuk heeft begaan op het Mediadecreet. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het gegeven dat Medialaan reeds eerder voor soortgelijke inbreuken werd gesanctioneerd.
De VRM besluit een administratieve geldboete van 5.000 euro op te leggen.