De VRM controleerde de uitzendingen (5 oktober 2015, 17u-23u) van diverse televisieomroeporganisaties, waaronder JIM.
Door de onderzoekscel van de VRM worden volgende feiten vastgesteld:
- Het programma ‘Check’ is een programma dat productplaatsing bevat. Aan het einde van het programma wordt het PP-logo niet getoond.
- Tijdens de onderzochte periode wordt viermaal een reclamespot voor ‘Tic Tac’ uitgezonden. Het betreft een reclamespot voor commerciële communicatie over suikerhoudend snoepgoed. Het logo dat gedurende de hele uitzending van commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed moet worden uitgezonden, ontbreekt.
- Tijdens de onderzochte periode wordt een publi-reportage voor ‘Mora’ uitgezonden. Deze commerciële spot wordt volgens de onderzoekscel ten onrechte als publi-reportage aangeduid.
Medialaan erkent dat het PP-logo op het einde van het programma ontbreekt. De VRM besluit Medialaan te waarschuwen. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat het PP-logo niet geheel ontbrak.
Medialaan erkent eveneens dat op commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed, zoals in de reclamespot voor ‘Tic Tac’, een gestileerd logo van een tandenborstel moet worden opgenomen. Medialaan geeft aan dat het hier om een vergetelheid van de adverteerder gaat die niet werd opgemerkt door de omroeporganisatie. Bij het bepalen van de sanctie houdt de VRM rekening met het feit dat Medialaan eerder voor gelijkaardige overtredingen werd gewaarschuwd. Daarom wordt een administratieve geldboete van 2.500 euro opgelegd.
M.b.t. de uitgezonden publi-reportage wordt het verweer van Medialaan door de VRM aanvaard. Bijgevolg wordt geen inbreuk op het Mediadecreet vastgesteld.